Nieuwe Bon & Belge wil de wereld veroveren met lekkers uit ons land

bon & belgeBon & Belge is een nieuw Reties bedrijf dat onder het gelijknamige label Belgische ambachtelijke delicatessen in het buitenland wil verkopen. Gedelegeerd bestuurder is Marijke Beel. “Vele ambachtelijke producenten komen met hun producten niet verder dan lokale verkoop. Wij willen die over heel Europa en zelfs heel de wereld verdelen”, zegt ze.

Initiatiefneemster Marijke Beel kennen de meesten als consultant in de zorgsector en lid van de raad van bestuur van Voka-Kempen. “Ik ben dochter van een fruitkweker die ook een fruitwinkel uitbaatte”, doet ze het verhaal. “De voorbije jaren was ik vooral actief als consultant maar dan heb je niet echt iets in de hand om te verkopen. Dat is nu wel het geval. Het idee voor Bon & Belge is ontstaan terwijl ik zelf confituur stond te maken. Zo zijn er heel wat mensen die lokaal iets lekkers produceren en dat plaatselijk verkopen. Met mijn businesservaring wil ik voor die producten een veel grotere markt aanspreken.”

Assortiment
Bon & Belge is een coöperatieve vennootschap die momenteel uit 6 leden bestaat, waarvan ook enkele uit de Kempen. “Ze produceren onder private label. De producten worden verkocht onder de merknaam Bon & Belge”, legt Marijke Beel uit. Het gamma bestaat uit chocolade en pralines, koekjes, confituur, peperkoek en mosterd. “Dat assortiment alsook het aantal vennoten kunnen nog uitbreiden”, aldus Beel.

Ze heeft zopas een eerste beurs in Stockholm achter de rug en de reacties zijn positief. “Mensen feliciteren ons met de pure smaak van onze producten. Dat ambachtelijke, authentieke komt duidelijk naar voor in de smaak.” Ook in eigen land ziet ze potentieel. “Ik denk bijvoorbeeld aan eindejaarspakketten voor internationale bedrijven. Onze ambitie is uiteindelijk om de hele wereld te veroveren”, klinkt het ontypisch Kempens. Naast Bon & Belge blijft Marijke Beel nog deels actief als consultant