Digital agency Intracto uit Herentals heeft een nieuwe medewerker aangeworven. Geen e-marketeer, front-end developer of web projectmanager maar een bedrijfskok. Die luistert naar de naam Michiel en zorgt ervoor dat er dagelijks gezonde kost op tafel komt voor de 110 medewerkers.
“De bedrijfskok past binnen ons HR-beleid waarbij we onze mensen zoveel mogelijk hun privé-kopzorgen willen ontnemen”, legt oprichter en managing director Pieter Janssens uit. “Ze moeten niet langer nadenken of er nog brood en kaas in huis zijn om morgen mee naar het werk te nemen. Tegelijk zorgen we met onze kok, die voltijds in dienst is, dat ze alleszins ’smiddags al een gezonde maaltijd hebben.”
De medewerkers kunnen aanschuiven aan een saladebar, de broodjes- en paninibar, er is een verse soep en binnenkort ook nog gezonde dessertjes.
Samen aan tafel
Naast de gezonde voeding en het ontzorgen vormde ook het sociale aspect een belangrijk argument. “We stelden vast dat heel wat collega’s versnipperd lunchten. Sommige aan de bureau, sommige buitenshuis of helemaal niet. Nu trekt iedereen tegen 12 uur naar boven en zitten we samen. Dat bevordert de sociale contacten”, aldus Janssens.
Intracto koos bewust voor een eigen collega in de plaats van een externe cateringdienst. “We wilden wegblijven van de grootkeuken, die niet altijd symbool staat voor gezonde voeding. Tegelijk hebben we hier wekelijks opleidingen en seminaries. Ook die lunches beheert onze kok nu allemaal, terwijl het vroeger een heel geregel was voor onze administratie.”
Bedrijfskok Michiel genoot een opleiding bij hotelschool Ter Duinen in Koksijde en levert gerechten af die verder gaan dan het traditionele slaatje. “Het valt ons op dat klanten afspraken beginnen te vragen tegen de middag. Ja hoor, zij kunnen ook mee aanschuiven. Die lunchbreak zorgt voor een heel ongedwongen en ontspannen sfeer tijdens die afspraken”, besluit Pieter Janssens.