Hydrogenics uit Oevel heeft vandaag de eerste Toyota Mirai in België in ontvangst mogen nemen. Het gaat om een elektrische auto die wordt aangedreven door een brandstofcel en is de eerste waterstofauto van Toyota. Hydrogenics is zelf een ontwikkelaar en producent van brandstofcelmodules en technologieën om waterstof op te wekken.
Filip Smeets, managing director van Hydrogenics Belgium: “Als pionier op het gebied van hernieuwbare waterstof zijn we trots om als eerste klant in België over een Toyota Mirai te beschikken. We zijn ervan overtuigd dat waterstofauto’s zullen uitgroeien tot de meest aantrekkelijke milieuvriendelijke wagens dankzij hun grote rijbereik en korte tanktijd. We werken actief aan een infrastructuur van waterstoftankstations om te garanderen dat bestuurders hun waterstofauto makkelijk kunnen bijtanken, zowel in België als in de rest van Europa.”
Vlaamse steun
Toyota ontwikkelt en bouwt al 20 jaar brandstofceltechnologieën voor auto’s. Het resultaat is de Toyota Mirai, een emissievrije auto met een rijbereik tot 550 km die kan worden volgetankt in 3 tot 5 minuten. Vorige maand opende de constructeur het eerste openbare waterstoftankstation in België, nl. in Zaventem. De Vlaamse regering heeft haar steun bevestigd om tegen 2020 20 openbare waterstoftankstations te openen in Vlaanderen. Dat zou volstaan om iedereen in Vlaanderen een waterstoftankstation te bieden binnen een straal van 25 km. Net als elektrische wagens op batterijen, zijn brandstofcelwagens in Vlaanderen vrijgesteld van inschrijvingstaksen en verkeersbelasting.