Vanmiddag zijn van bij DAF Trucks in Westerlo zelfrijdende vrachtwagens vertrokken richting Rotterdam. Het ging om een zogenaamde EcoTwin, waarbij de tweede vrachtwagen exact dezelfde gas- en remmanoeuvres uitvoert als de eerste. De rit kaderde in de European Truck Platooning Challenge.
Doel van deze challenge is het verkrijgen van toestemming van overheden om in heel Europa en op grote schaal vrachtwagencombinaties te kunnen testen, die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn (‘platoons’). Daardoor kunnen zij erg kort achter elkaar rijden, met voordelen op het gebied van brandstofverbruik en dus CO2-emissie, veiligheid en doorstroming. Ook andere constructeurs nemen deel aan de challenge.
Bij platooning maken de trucks gebruik van technologie voor het geautomatiseerd rijden. De challenge moet aantonen dat een tweede voertuig technisch in staat is om de voorliggende combinatie automatisch te volgen, gebruikmakend van Wifi-P, radar en camera’s.
Doorontwikkeling
“Uiteraard is er nog veel doorontwikkeling nodig voordat we truck platooning als nieuwe technologie op de markt kunnen introduceren”, aldus Ron Borsboom, verantwoordelijk voor productontwikkeling bij Daf Trucks. “Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn. Met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden.”
Ook zal een chauffeur niet overbodig worden. Eens de combinatie van de snelweg gaat, neemt die het stuur weer in handen.