Miko heeft via haar dochteronderneming Miko Kaffee GmbH in Duitsland een partnership opgezet met qusotic GmbH & Co.KG uit Nürnberg. Het nieuwe Miko Duitsland komt voor 75 % in handen van Miko Koffie. 25 % van de aandelen komen terecht bij de voormalige eigenaars van qusotic.
Qusotic haalt in Duitsland met 7 medewerkers een omzet van 2 miljoen euro. De helft daarvan komt uit de koffieservice gericht naar de out-of-home markt, waarbij aan bedrijven, horeca en instellingen koffiemachines in huur of bruikleen ter beschikking worden gesteld met daaraan gekoppeld bepaalde koffie-afnames.
Daarnaast voert qusotic een aanvullend out-of-home concept onder het trendy merk Sneky. Het betreft ice drinks als ‘slush’ en frozen cappuccino, die erg in trek zijn bij de jeugd. Net zoals bij koffie vervolledigen de bijhorende toestellen het pakket.
Drie vliegen
CEO Frans Van Tilborg: “Met dit partnership slaan wij drie vliegen in één klap. Onze eigen afdeling Miko Kaffee is gevestigd in het Ruhrgebied en dus vooral actief in het noorden van Duitsland. Het partnership met qusotic, dat zijn hoofdkwartier heeft in Beieren en zich vooral richt naar de zuidelijke regio, schept op die manier een belangrijke geografische synergie. Qusotic bedient in de markt een 1.000-tal klanten en kan dus een grote klantenspreiding voorleggen. Dit is een mooie aanvulling van de grote volumes die wij momenteel al aanbieden in de markt via onze strategische partners. Wij zijn ook van oordeel dat het trendy ‘Sneky ice drinks’-merk interessante groeimogelijkheden te bieden heeft”.
“Onze langetermijnstrategie bestaat erin om via een netwerk van eigen dochterondernemingen onze internationale koffieserviceorganisatie verder uit te bouwen. In Europa is ons netwerk ondertussen vertegenwoordigd in België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Polen, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Met dit partnership verstevigen wij onze positie op de Duitse markt”, aldus nog Frans Van Tilborg.