Communicatiebureau The Concept Store uit Balen lanceert de Bullshitbingo, een ludieke test om organisaties bewust te maken van vaag taalgebruik.
“Wanneer je een technisch of complex product verkoopt, riskeer je het gevaar een technisch jargon te gebruiken. Bovendien gaan bedrijven in hun verkoopverhaal al te vaak uit van hun eigen organisatie zonder rekening te houden met het standpunt van de klant. Die haakt gewoon af als je te technische, te wollige of te commerciële taal hanteert”, aldus Dominique Merckx van The Concept Store. “Ook de eigen medewerkers begrijpen niet altijd wat hun leidinggevenden bedoelen. Bedrijfsleiders zien het grotere geheel en denken abstracter. Ze gaan zo ook praten en doorspekken hun taal met anglicismen uit managementboeken, eufemismen omdat ze geen klare taal durven te spreken, en ander wollig taalgebruik want dat maakt indruk. Maar net daardoor begrijpen hun mensen niet altijd waar ze naartoe willen.”
Vergaderingen opvrolijken
De Bullshitbingo is een spel dat vooral wordt gebruikt om oeverloze, ellenlange vergaderingen of andere bijeenkomsten op te vrolijken waarin, volgens de deelnemers, te veel wordt geleuterd. Het is gebaseerd op het bingospel. Je maakt een lijstje met buzzwoorden waarvan je denkt dat ze zeker aan bod zullen komen. Die zet je op een bingokaart. “Degene die het eerst zijn kaart vol heeft, roept Bingo”, aldus Merckx.
The Concept Store lanceert de Bullshitbingo tijdens het Voka-Kempen-evenement Kom uit de Doos op donderdag 24 september.