De provincie Antwerpen ontwikkelde een methodiek om sluipverkeer tegen te gaan en de veiligheid van de fietser op deze zogenaamde ‘groene routes’ te verbeteren. En dit zonder dure fietsinfrastructuur maar met gerichte inspanningen en kleinschalige infrastructuurwerken. Vier fietsroutes in de Noorderkempen zullen als eerste worden aangepakt. Alle gemeenten ontvangen dit jaar een leidraad om hun landelijke fietsroutes te screenen en veiliger te maken.
Heel wat fietsers maken gebruik van een binnenweg om naar het werk of naar school te fietsen. Langs rustige landbouwwegen is het veel aangenamer fietsen dan langs een drukke steenweg. Spijtig genoeg neemt de verkeersdrukte ook op landelijke wegen almaar toe. De provincie Antwerpen heeft nu een methodiek ontwikkeld om sluipverkeer tegen te gaan en de veiligheid van de fietser op de zogenaamde ‘groene routes’ te verzekeren.
Kleinschalige infrastructuurwerken
Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens: “Functionele, veilige fietsverbindingen, daar draait het om bij de groene routes. We bieden gemeenten nu een leidraad aan met concrete maatregelen zodat zij deze alternatieve fietsroutes veilig en comfortabel kunnen inrichten. Gemeenten kunnen zo een uitgebreid bovenlokaal fietsnetwerk ontwikkelen via alternatieve, autoluwe wegen. We blijven via het fietsfonds investeren in fietspaden langs de drukkere steenwegen, maar we stimuleren ook veilig fietsen langs landelijke wegen door gerichte inspanningen en zonder nieuwe fietsinfrastructuur maar enkel kleinschalige infrastructuurwerken.”
Gedeputeerde Inga Verhaert “In de Noorderkempen hebben de provincie en de gemeenten samen een toekomstvisie ontwikkeld. Een uitgebreid fietsplan maakt daar deel van uit. We bekijken nu hoe we er groene routes kunnen realiseren. Enkele concrete routes komen daarbij aan bod: Malle – Turnhout, Baarle-Hertog – Turnhout, Arendonk – Turnhout, Lille – Beerse. Op basis van onze ervaringen in de Noorderkempen kunnen we daarna ook op andere plaatsen groene routes maken.”