Vlaanderen staat slechts op de zesde plaats als ideale locatie voor Europese e-commerce distributiecentra. Dat blijkt uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in het kader van zijn project VIL 4 e-boost liet uitvoeren door het bureau PwC.
Vlaanderen scoort op zich relatief goed ten opzichte van de 44 regio’s (in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Groot-Brittannië) die werden onderzocht, maar de resultaten zijn slecht in vergelijking met de omringende concurrerende regio’s.
Dat bureau onderzocht 44 regio’s verspreid over België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk en bracht 21 zogeheten “e-locatiefactoren” in kaart. Die werden gebundeld in zeven clusters: marktnabijheid, distributie-infrastructuur, arbeidsmarkt, operationele kosten, beschikbaarheid van magazijnen en gronden, competenties en investeringsklimaat.
In geen van deze “e-locatiefactoren” haalt ons gewest de sterkste score: er zijn vooral lage scores voor investeringsaantrekkelijkheid, wegcongestie, beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, werknemer-werkgeverrelaties en arbeidskost. Onze regio kent bijvoorbeeld de hoogste arbeidskost uit de top-6 – hoger dus dan die in Wallonië. Vlaanderen scoort sterk op vlak van met distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en – verrassend – voor arbeidsflexibiliteit. Dit heeft te maken met de ontslagprocedures in België die eenvoudiger zijn dan in de andere regio’s.
Rheinland-Pfalz (Duitsland) staat aan de top, gevolgd door Saarland (Duitsland) en Wallonië. Zuid- en West-Nederland zijn goed voor een vierde en vijfde plaats. Pas daarna komt Vlaanderen.
De aanhoudende groei in Europese e-commerce doet de vraag naar logistieke real estate stijgen. In 2012 was deze groei 20 procent, in 2013 10 procent. België kan ook mooie groeicijfers voorleggen met betrekking tot de e-commerce markt. Het behoorde in 2013 met een groei van 20 procent zelfs tot de grootste groeiers van West-Europa, maar het kent niet dezelfde proportionele groei wat betreft uitbreiding van distributiecentra. Een relatief groot aantal e-fulfillment centra worden opgetrokken in buurlanden (Coolblue in Tilburg, Zalando in Erfurt, Wehkamp in Zwolle) en dit ondanks de centrale ligging van Vlaanderen en een goed uitgebouwd logistiek netwerk.
Het VIL wil samen met de sector en beleidsmakers lessen trekken uit de studie en aanbevelingen formuleren om aan Vlaanderen een e-toekomst te garanderen.