Group Joos lanceert universele Augmented Reality app

veeew augmented reality powered by group joosGroup Joos uit Turnhout lanceert met VEEEW een Augmented Reality app die een nieuw communicatietijdperk inluidt. De app (lees Vieuw) verrijkt traditioneel drukwerk met video, geluid, 3D-animatie of interactieve buttons.

„De VEEEW-app van Group Joos legt een virtuele laag over het drukwerk, die zichtbaar wordt door met een smartphone of tablet het drukwerk te lezen,” legt Tom Dieltiens uit. „Je scant de statische beelden van traditioneel drukwerk zoals affiches, folders, offertes of promoties. De app maakt vervolgens via je smartphone of tablet videobeelden of 3D-animaties zichtbaar, toont welk product er in een verpakking zit of laat de consument meteen online liken, volgen of bestellen.”

De lezer scant de pagina van een gedrukte folder van een autoconstructeur, ontdekt de wagen in 3D en kan die vervolgens personaliseren. Een offerte voor de constructie van een nieuwe machine toont via de app een 3D-animatie waarmee de machine plots zichtbaar wordt, via de app kan je zelfs meters en ventielen bekijken. Producten uit een flyer kunnen onmiddellijk online besteld worden of gedeeld via sociale media. Plannen van een bouwproject krijgen letterlijk een nieuwe dimensie door de 3D-visualisaties die zichtbaar worden… Het is maar een greep uit de mogelijkheden.

„We ontdekten de bestaande technologie als bij toeval, en pasten deze toe op drukwerk. Bij Group Joos geloven we immers heel erg in de combinatie papier-online. Met deze app zijn heel wat toepassingen mogelijk. In de communicatiesector natuurlijk om promotioneel drukwerk nog meer toegevoegde waarde te bieden. Maar ook de vastgoedsector, architectenbureaus of projectontwikkelaars kunnen er hun voordeel mee doen. De app is ook interessant voor de event- of reissector, voor beursorganisaties, machinebouwers, ziekenhuizen…  Ieder bedrijf eigenlijk dat beschikt over content onder de vorm van beelden en video kan op korte termijn van start gaan met een eigen app met VEEEW-technologie. De maatwerk ontwikkeling van de app kan al op 10 werkdagen, maar om een campagne effectief te lanceren moet je toch tellen op een doorlooptijd van één maand.”

De VEEW-app werkt zonder wifi in de eigen omgeving van het toestel, behalve voor interacties met websites of sociale media. Group Joos heeft nog meer plannen. „In het eerste kwartaal van 2015 willen we een generieke app op de markt brengen, een universele Augmented Reality reader, zoals er nu al universele QR-readers bestaan.” Het gaat goed met Group Joos dat ondertussen 240 mensen tewerk stelt en een omzet realiseert van 45 miljoen euro. Het bedrijf opereert ook weer vanaf twee vestigingen in Turnhout. In de Visbeekstraat werd de direct mail afdeling ondergebracht, de nieuwe media, het postale gebeuren en een stuk van de packaging poot. De Everdongenlaan blijft de uitvalsbasis voor rotatiedrukwerk en afwerking.

Group Joos neemt deel aan Open Bedrijvendag, waar de toepassingen van VEEEW ook gedemonstreerd worden.  Nu al zien om te geloven: download dit magazine http://www.groupjoos.com/Upload/main/VEEEW.pdf en de app.