Janssen Pharmaceutica: innovatie kan alleen open innovatie zijn

Janssen innovatieTijdens het Feest van de Innovatie ontdekt de bezoeker op het innovatieparcours een 25-tal Vlaamse bedrijven in het ‚huis van de toekomst’. Een deel van het innovatieparcours inspireert je rond de talrijke kansen die de (thuis)zorg van de toekomst biedt aan diverse sectoren.

Made in Kempen stelt vanaf juli elke week een van deze bedrijven en hun visie op innovatie kort voor.  Vandaag: Janssen Pharmaceutica uit Beerse.

Bij Janssen Pharmaceutica staat de zorg voor de patiënt na 60 jaar nog steeds centraal in alles wat het bedrijf doet. 4600 medewerkers in België streven naar oplossingen die een doorbraak betekenen bij de behandeling van ziekten. Janssen ontwikkelt behandelingen voor enkele van de meest bedreigende aandoeningen en complexe medische uitdagingen van onze tijd waaronder suikerziekte, hepatitis, HIV, kanker, arthritis, dementie en andere mentale aandoeningen.

Janssen Pharmaceutica is onderdeel van Johnson & Johnson. De groep heeft vandaag meer dan 250 operationele bedrijven in 57 landen en telt 128.000 medewerkers wereldwijd. Buiten de Verenigde Staten is Janssen in België de grootste site van Johnson & Johnson en neemt een belangrijke positie in het Amerikaanse concern.

Twee jaar geleden gingen alle farmaceutische activiteiten van Johnson & Johnson verder onder één en dezelfde noemer: Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson. Vandaag is Janssen een van de meest vernieuwende farmaceutische bedrijven in de wereld met meer dan 14 innovatieve geneesmiddelen in de voorbije 5 jaar. Daarmee is Janssen het meest productieve farmabedrijf ter wereld.

Janssen in België heeft haar diverse expertisedomeinen in België ondergebracht in aparte juridische entiteiten: Janssen Pharmaceutica NV, Janssen Infectious Diseases-Diagnostics BVBA, Janssen-Cilag NV en J.C. General Services CVBA.

Het bedrijf heeft vestigingen in Beerse (Beerse I en II), Geel, Olen, Diegem, La Louvière, Courcelles en Merksem.

Made in Kempen sprak met Ludo Lauwers, Senior Vice President en hoofd van de Janssen Campus Office.

Wat betekent innovatie voor Janssen Pharmaceutica?
Ludo Lauwers: Innovatie is constant vernieuwen, alleen zo kunnen bedrijven overleven. Voor ons kan innovatie in de 21ste eeuw enkel ‘Open Innovatie’ zijn. Innovatie door het delen van kennis en knowhow met anderen en zo nieuwe oplossingen creëren voor patiënten. Innovatie is bij Janssen Pharmaceutica meer dan woorden, innovatie moet vooral tot uitvoering gebracht worden. Dat kan via product- of technologie-innovatie, maar even belangrijk is innovatie rond productieprocessen, businessmodellen, personeelsbeleid enzovoort. Een breed netwerk van kennisspelers, van specialisten buiten het bedrijf, is onontbeerlijk geworden om ontwikkelingen samen te kunnen dragen en zo mogelijk te versnellen.

Wij blijven werken aan een cultuur van open en grensoverschrijdend samenwerken en innoveren. We bouwen aan een echt ecosysteem: een nauw samenhangende cluster van kennisinstellingen en grote en kleine bedrijven die samen en in samenwerking met de overheid hun kennis vergroten en commercialiseren. Over de sectoren heen.

Hoe past Janssen Pharmaceutica innovatie toe?
Ludo Lauwers: Janssen Pharmaceutica spant zich in om oplossingen te vinden voor sommige van de meest ingewikkelde medische noden. De uitdaging is groot en daarom zoeken we nooit alleen binnen de eigen vier muren naar nieuwe oplossingen. Wij willen de beste ideeën binnen en buiten onze organisatie identificeren. Onze medewerkers werken in elk stadium van de waardeketen samen met externe partijen – van de prille ontdekking tot en met commercialisering.

In 2009 werd het Janssen Campus Office (JCO) opgericht als platform om de Janssen-groeistrategie te implementeren. Door te fungeren als het centrale contactpunt tussen de interne en de externe wereld, wil het JCO een open en gezamenlijke innovatie mogelijk maken en bevorderen met het oog op een duurzame gezondheidszorg in de toekomst.

De inbreng van externe partijen is essentieel om ontdekkingen te stimuleren, die leggen op hun beurt de basis voor nieuwe en betere behandelingen. Ons moederbedrijf Johnson & Johnson deelt die innovatiedrang en richtte wereldwijde innovatiecentra op. De missie van deze innovatiecentra bestaat erin de beste wetenschap in een vroeg stadium op te sporen en te versnellen en zo de ontwikkeling van nieuwe oplossingen voor de gezondheidszorg te stimuleren.

Academische instellingen en kleine spin-offondernemingen zijn broedplaatsen voor nieuwe medicijnen en spitstechnologie. Maar ze hebben vaak niet de middelen om een product tot bij de patiënt te krijgen. Met de innovatiecentra als uitvalsbasis, pikt Johnson & Johnson precies die veelbelovende concepten op die aansluiten bij zijn therapeutische domeinen. De financiële slagkracht, de wetenschappelijke expertise en de ervaring van J&J met productontwikkeling brengen die concepten in een stroomversnelling. En misschien leiden ze ooit wel tot doorbraken voor ziekten als Alzheimer of kanker.

De innovatiecentra richten zich trouwens niet alleen op de ontdekking van nieuwe geneesmiddelen. Ook voor dignostica en medische hulpmiddelen en apparatuur zoeken ze naarstig naar innovatieve concepten.”

Wat leverden al die inspanningen concreet op?
Ludo Lauwers: Janssen Pharmaceutica is volgens rankings het meest innovatieve en succesvolle farmabedrijf  en heeft sinds 2009 veertien nieuwe producten op de markt.

Welke uitdagingen in de toekomst ziet Janssen?
Ludo Lauwers: De gezondheidszorg staat aan de vooravond van een adembenemende evolutie. Een explosie van wetenschappelijke vooruitgang brengt nieuwe mogelijkheden voort op het gebied van biotechnologie, gentechnologie, informatietechnologie, nanotechnologie en moderne communicatiemodellen. Nieuwe diensten en intelligente en duurzame materialen en technologieën geven ons in de toekomst meer opties voor onze gezondheid.

We evolueren van de traditionele reactieve gezondheidszorg naar een nieuw tijdperk van meer preventieve en gepersonaliseerde gezondheidszorg. Er zijn steeds meer hulpmiddelen om ziekten op te sporen, te behandelen en te controleren. Curatieve medicijnen zullen maar één deel van de oplossing zijn. Janssen bereidt zich voor op een meer holistische zorg voor de patiënt en op een nieuw zorgmodel voor preventie, diagnose, behandeling en opvolging. De patiënt en zijn persoonlijke noden staan hierbij centraal. De centrale vraag zal zijn hoe al deze evoluties in de toekomst ook nog betaalbaar te houden voor de samenleving.

Samen met psychiatrische aandoeningen en depressie vormt de ziekte van Alzheimer voor Janssen een speerpunt binnen het therapeutisch domein neurowetenschappen. Bij Janssen geloven we dat we door intense samenwerking belangrijke vooruitgang kunnen boeken. We hebben het eerder gedaan in de strijd tegen hiv/aids, en we kunnen het opnieuw. Sinds enkele jaren vormen Janssen en het lab van professor Bart De Strooper (VIB-KU Leuven) één team. Samen zoeken ze naar nieuwe onderzoeks- en behandelingsmethoden voor neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer.

Waarom neemt Janssen Pharmaceutica bedrijf deel aan het Feest van de Innovatie?
Ludo Lauwers: Janssen Pharmaceutica is een belangrijke speler in de Kempen, wij nemen graag onze regionale verantwoordelijkheid op. Innovatie zit in onze genen en is een must voor onze regio.

Het Feest van de Innovatie wordt georganiseerd door de Kempense Innovatieraad (KIR) op 26 september. Het volledige programma en inschrijvingsmogelijkheden voor het Feest van de Innovatie vind je op deze website.