In de kijker: 15 jaar PFL

Jarige bedrijven_PFLTijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.

Vandaag: PFL audio visual rental, Sales & production uit Lille. Made in Kempen sprak met Dominic De Gruyter, zaakvoerder.

PFL zorgt voor de audiovisuele ondersteuning van allerhande activiteiten, events, congressen, festivals, vergaderzalen en polyvalente ruimtes. Het bedrijf ondersteunt events op vlak van licht, geluid, video en maakt hierbij gebruik van de allernieuwste technieken zoals televoting, videoconferencing en webcasting. Daarnaast staat het in voor de captatie en montage voor opleidingsfilms, testimonials en bedrijfsfilms. Ook het live web-streamen van evenementen behoort tot de mogelijkheden. Het Jaardiner van Voka Kempen kon je trouwens dankzij PFL ook op afstand via webstream volgen.

PFL viert dit jaar haar 15-jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen?
Dominic De Gruyter: Wat is er mooier dan van je hobby je beroep maken? Ik denk dat het helpt als je een passie hebt voor de job en als je ernaar streeft om steeds opnieuw een betere service te bieden. Zonder passie voor het vak hou je het niet lang vol in ons vakgebied met zeer variabele werktijden, uiteenlopende opdrachten en uitdagingen.

Hoe is het allemaal begonnen?
Dominic De Gruyter: PFL is ontstaan vanuit een passie voor muziek en techniek.

Zijn de diensten die PFL aanbiedt nu anders dan toen je startte?
Dominic De Gruyter: We zijn gestart als audio-specialisten. Kort nadien hebben we een bedrijf overgenomen met een specialisatie in belichting en creatieve ontwerpen en vier jaar geleden zette we onze groei verder door een overname van een onderneming gespecialiseerd in videocaptatie, videomontage en streaming. Ondertussen hebben we dus voor elk vakgebied binnen onze audiovisuele ondersteuning een specialist in huis.

Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op het bedrijf?
Dominic De Gruyter: Voor ons is het belangrijk om altijd op zoek te gaan naar de nieuwste technologieën en deze te beheersen nog voor ze echt op de markt komen. Zo experimenteren wij bijvoorbeeld al sinds 2007 met webcasting. Wat zeker ook heeft bijgedragen tot onze groei was ons prefered partnership met Johnson & Johnson/Janssen Pharmaceutica.

Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Dominic De Gruyter: Zeker niet! Sommige producten zijn bij wijze van spreken verouderd nog voor ze geleverd worden. Toen ik 30 jaar geleden startte in deze sector waren er zo’n 20 verhuurbedrijven in België. Op dit ogenblik zijn er ongeveer 1.350 verhuurbedrijven binnen de Belgische landsgrenzen. Daar zitten natuurlijk heel wat eenmansbedrijven bij, maar de druk door de concurrentie is in ieder geval sterk verhoogd.

Wat waren enkele mijlpalen in de geschiedenis van PFL?
Dominic De Gruyter: Een van de mijlpalen was zeker toen m’n vrouw getroffen werd door kanker. Ondertussen is ze gelukkig genezen verklaard. Ik diende noodgedwongen op zoek te gaan naar iemand die bepaalde zaken van mij kon overnemen, zodat ik meer tijd vrij kon maken voor m’n vrouw en mijn gezin. Dat was de reden voor de overname van het bedrijf van Luc Stessens, mijn huidige zakenpartner. Achteraf bleek duidelijk dat dit een goede zet was die heel veel synergieën creëerde.

Op welke realisaties ben je het meeste trots?
Dominic De Gruyter: Ik ben trots op elke productie waarvan de klant achteraf zegt dat hij of zij in de positieve zin verrast was door onze professionele ondersteuning.

Wat was de grootste uitdaging die PFL moest overwinnen?
Dominic De Gruyter: 11 jaar geleden was het een hele grote uitdaging om een voldoende grote huisvesting te kopen. Doordat ons bedrijf de voorbije jaren zo sterk groeide, staan we ondertussen opnieuw voor die uitdaging.

Hoe zie je de toekomst?
Dominic De Gruyter: Onze ontwerp- en video afdelingen groeien het sterkst. Het aantal opdrachten blijft  stijgen, al sinds het ontstaan van PFL. We merken wel dat de marges steeds kleiner worden, waardoor meer opdrachten niet meteen resulteren in betere cijfers.

Welke tips heb je voor collega-ondernemers?
Dominic De Gruyter: Klantgerichtheid in combinatie met een goede service is de beste vorm van reclame.