Wijze lessen geleerd uit WCO-traject

logo regioleadsOp 16 januari ll. kon je op Made in Kempen lezen dat het bedrijf RegioLeads  uit Turnhout onder WCO stond en bescherming tegen schuldeisers genoot tot begin juni. Danny Bettingers slaagde erin om, samen met zijn raadsheer, het herstelplan te laten goedkeuren en is nu klaar voor een nieuwe toekomst. Al blijft hij voorzichtig. „Nu begint het pas”.

Wat doet RegioLeads?
Danny Bettingers: „RegioLeads is al 8 jaar actief in internetmarketing. Vroeger beheerden wij enkele overkoepelende websites die leadgenerators waren. Was je bijvoorbeeld op zoek naar een loodgieter in Turnhout, kwam je via zoekrobots terecht op onze sites. In ruil voor je gegevens, kwam je in contact met mogelijke leveranciers. In ons voorbeeld met loodgieters uit Turnhout. Maar, de tijden veranderen snel en we ontdekten dat mensen niet langer bereid waren om hun gegevens achter te laten op onze overkoepelende websites. Dus draaiden wij drie jaar geleden ons concept volledig om. We bouwen nu leads genererende websites voor onze klanten die, door enkele commerciële en technische ingrepen, hoog scoren in zoekrobots. De websites die wij maken moeten renderen.”

Betaalgedrag van klanten en onwrikbare overheidsinstanties

Wat liep er dan mis?
Danny Bettingers: „RegioLeads werd slachtoffer van haar eigen succes. We brachten ons concept zo’n goede twee jaar geleden op de markt. In deze opstartfase trokken we erg veel nieuwe klanten over de streep door gespreide betalingen toe te kennen. We verkopen immers geen websites, maar verhuren die. Wij moesten wel volledige facturen uitschrijven en dus ook de verschuldigde btw op het totaalbedrag voorfinancieren. Dat brak ons zuur op. Het betaalgedrag van sommige van onze klanten was ook niet optimaal. We verkopen een marketingdienst, en vaak wordt de betaling van die facturen wel eens naar achteren geschoven. We hadden een vrij intensief en secuur debiteurenbeheer, maar het kwam altijd op hetzelfde neer: RegioLeads moest al die betalingstermijnen overbruggen.”

Knipperlichten
De knipperlichten begonnen te branden toen de overheidsinstanties begonnen te dagvaarden. „De tijd die we kregen toegestaan om te betalen werd alsmaar korter. Al gauw was de financiële druk zodanig groot, dat er ons nog twee mogelijkheden restten: in faling gaan of WCO aanvragen. Omdat we al zoveel tijd, bloed, zweet en tranen in dit project hadden gestoken, was de tweede mogelijkheid de enige optie waar we wilden voor gaan. Onze raadsman, Me Tom Robeyns uit Oud-Turnhout (ook curator trouwens), heeft ons daarin bijgestaan. Hij heeft mee het herstelplan opgemaakt, en mede dankzij zijn professionele hulp en advies werd dat goedgekeurd.”

„Door het herstelplan hebben we de mogelijkheid om de bedragen die we binnen de WCO-procedure moeten betalen, over vijf jaar te spreiden. Dat biedt ons wat ademruimte om te focussen op ons product, op onze creativiteit, op klantentevredenheid. Het was een bijzonder stressvolle periode met erg veel onduidelijkheid. Pas de laatste week van onze bescherming kregen we het verlossende nieuws te horen dat ons herstelplan werd goedgekeurd.”

Hoe reageerden klanten en leveranciers?
Danny Bettingers: „Natuurlijk checken klanten de financiële toestand van bedrijven waarmee ze zaken doen. Aangezien wij een dienstverlening verkopen, wilde men er zeker van zijn dat die dienstverlening gegarandeerd bleef. Sommige klanten wachtten wel met hun betaling. Wij vonden het belangrijk om open kaart te spelen. We hebben iedereen gecontacteerd en persoonlijk op de hoogte gebracht. Daarnaast bleven we onze dienstverlening verzekeren. Heel wat ondernemers begrepen ons. We zijn immers niet de enigen die het even moeilijk hebben. Maar niet iedereen reageerde even positief. Spijtig genoeg breken sommige relaties ook af. Ik zie het eerder als een natuurlijke selectie. Misschien zijn die leveranciers of klanten die je laten vallen in moeilijke tijden ook niet diegenen met wie je zaken moet doen als het weer goed gaat…”

Welke belangrijke les trok je uit het WCO-traject?
Danny Bettingers: „Wanneer je een nieuw product lanceert, moet je zorgen dat je niet alleen naar het commerciële plaatje kijkt. Opdrachten binnenhalen is belangrijk, maar minstens even belangrijk is ervoor te zorgen dat ze betaald raken. We pakken de zaken op administratief vlak nu anders aan, en kijken scherper toe op het betaalgedrag van onze klanten. Ook de interne processen bij RegioLeads werden aangepakt. De kosten moesten gedrukt, en het moest mogelijk zijn om met minder mensen hetzelfde te realiseren.”

Klaar voor een nieuw begin?
Danny Bettingers: „Ja! Ons concept is redelijk nieuw in Vlaanderen. In Nederland en Amerika is het  al veel meer ingeburgerd. We spelen nu een pioneersrol in Vlaanderen, maar wij zijn er klaar voor. Ik hoop echt dat we ons concept hier echt kunnen laten doorbreken. Ik brei graag nog heel wat hoofdstukken verder aan ons verhaal!”