Godin van Groei prospecteert voor Kempense kmo

Foto door Griet Verwaest
Foto door Griet Verwaest

Starter Liesbet Leys van Dea Dia Services (Lichtaart) doet waar veel kmo’s een hekel aan hebben: koud prospecteren… Liesbet Leys startte begin dit jaar als zelfstandige, na een carrière van meer dan 25 jaar in een administratieve en commerciële context. „Aanvankelijk was het mijn bedoeling om freelance administratieve ondersteuning te bieden aan de kmo. Die heeft vaak geen behoefte aan een halftijdse kracht, maar zoekt in piekmomenten ondersteuning. Tijdens een netwerkmoment in februari stond ik te praten met iemand. Je weet hoe dat gaat: ‚wie ben je, waar ben je mee bezig’… Omdat ik een erg sterke commerciële achtergrond heb met heel wat ervaring in bijvoorbeeld de agentuur, raadde mijn gesprekspartner me aan om ook die expertise ten dienste van de kmo te stellen. Een gouden tip, want vandaag is dat mijn grootste activiteit.”

Met haar bedrijfje Dea Dia Services (Latijn voor ‚Godin van de groei’), wil Liesbet Leys mee groei creëren voor de Kempense kmo. Naast administratieve ondersteuning, doet zij aan prospectie en ‚cold calling’. „Prospectie is onmisbaar voor de groei en het voortbestaan van elk bedrijf. Geen gemakkelijke job, en vaak door in kmo’s achterwege gelaten om verschillende redenen. Een commerciële kracht of vertegenwoordiger aanwerven is immers een dure investering.”

Liesbet belt prospecten en klanten op in naam van haar opdrachtgever. Op zoek naar bijvoorbeeld nieuwe opdrachten maar ook om te peilen naar de tevredenheid… Met een aangeleverde prospectielijst, maar ze kan evengoed op basis van het intakegesprek zelf op zoek naar mogelijke nieuwe klanten. „Ik vind het belangrijk om uit al die telefonische gesprekken toch waardevolle informatie te halen. Als iemand niet geïnteresseerd is in een afspraak met mijn opdrachtgever, probeer ik ook te weten te komen waarom. Op die manier is het werk dat ik lever altijd interessant. Mijn opdrachtgevers kunnen er nieuwe contacten uit putten, maar krijgen ook een waardevolle marktinzichten waardoor hij zijn strategie kan bijsturen.”

Liesbet Leys werkt op dit moment voor een energieleverancier, een webbouwer en in de recrutementsector, maar werkte in het verleden voor verschillende sectoren zowel in B-to-B als B-to-C.