2 op 3 bedrijven behandelt chauffeurs bedrijfswagens ongelijk

Slechts bij 1 op 3 bedrijven ontvangen alle chauffeurs van een bedrijfswagen eenzelfde vergoeding bij een ongeval met lichamelijke schade. 2 op de 3 bedrijven creëert met andere woorden ongelijkheid tussen zijn chauffeurs. Nochtans geeft 84% van de ondervraagde wagenparkbeheerders aan dat het hun prioriteit is om al hun bestuurders op dezelfde manier te behandelen. Dat blijkt uit een bevraging van ADD, onafhankelijk verzekeringsmakelaar gespecialiseerd in het beheer van ondernemingsrisico’s, tijdens een beurs voor verantwoordelijken van bedrijfswagens.

Werken met diverse leasingmaatschappijen leidt tot ongelijkheid tussen bestuurders
De belangrijkste oorzaak van de ongelijkheid in schadevergoedingen bij ongevallen met lichamelijke letsels ligt in het feit dat 43 % van de ondervraagden aangeeft het wagenpark te leasen bij meer dan één leasingmaatschappij.

Paul Marck, technisch & commercieel directeur bij ADD licht toe: “Wanneer een bedrijf zijn wagens leaset bij diverse leasingmaatschappijen creëert het automatisch ongelijkheid tussen zijn chauffeurs. Elke leasingmaatschappij biedt namelijk andere waarborgen aan voor lichamelijke ongevallen van de bestuurder. Als bedrijven die ongelijkheid willen wegwerken zoals 84% van de ondervraagden aangeeft, hebben ze eigenlijk maar één goede oplossing, namelijk alle verzekeringen uit het leasingcontract halen.

Communicatie via car policy verdient meer aandacht
Een tweede aandachtspunt dat uit de bevraging van ADD blijkt, is dat bedrijven niet transparant communiceren over welke waarborgen hun chauffeurs precies genieten. Slechts 36% van de wagenparkbeheerders zegt in de car policy duidelijk aan te geven welke verzekeringen hun bestuurders genieten. 48% geeft aan dat hun chauffeurs in de car policy helemaal niet terugvinden welke bescherming hun werkgever hen biedt. 16% geeft aan zelf geen idee te hebben welke verzekeringen de car policy vermeldt.

ADD deed de bevraging tijdens de XPOfleet Management Day op 8 mei 2014. Tijdens de beurs waren er 140 wagenparkbeheerders. Zij vertegenwoordigden samen 67.000 bedrijfswagens op de Belgische markt van personenwagens bij ondernemingen, ofwel 22% van de Belgische markt van bedrijfswagens.