Afgelopen vrijdag stelde de directie van IJsboerke en Glacio het ‘opgefriste’ IJsboerke voor: een Belgisch innovatief en financieel gezond merk dat, één jaar na de doorstart, klaarstaat om mee te draaien in de huidige economische realiteit. Belgische partnerships, nieuwe productielijnen en producten voor het retail- en foodservicesegment creëren in 2014 extra tewerkstelling en een groei in de omzet.
Door het opzetten van sponsordeals en de aanwezigheid op sociale media staat het merk terug dicht bij de klanten met een opgefrist en herkenbaar logo, nieuwe verpakkingen én een nieuwe website. Een jaar na de overname door Glacio is de Belgische roomijsmaker meer dan klaar voor een ambitieuze toekomst.
Het assortiment van Glacio en IJsboerke is het assortiment van beide roomijsmakers complementair: Glacio produceert vooral vernieuwende ijsspecialiteiten en heeft een productie die piekt in de winter. IJsboerke kent dan weer een productiepiek in het voorjaar en is vooral gekend door het schepijs, hoorntjes, sticks en cups.
“Deze match is zowel op nationaal als internationaal niveau een sterk concurrentieel voordeel doordat we grotere volumes kunnen afzetten onder andere omdat we op de productielijnen van IJsboerke nu ook producten voor de exportmarkten gaan maken met weliswaar een totaal andere receptuur maar in dezelfde vormen. We zijn een interessante en innovatieve ijspartner voor derden terwijl we kunnen blijven rekenen op de verkoop van onze traditionele producten. In 2014 zullen we meer dan 40 miljoen liter ijs produceren. We verwachten voor 2014 voor de hele Glacio Group dan ook een omzetstijging van meer dan 20% (van 70 MIO euro naar 90 MIO euro). En tegen eind 2014 wordt een uitbreiding van de tewerkstelling verwacht naar 500 medewerkers.”, aldus CFO Werner Van Springel.
Het marktaandeel van IJsboerke steeg het afgelopen jaar (2013) naar 21% tegenover 19,6% in 2012 in het retailsegment. (Bron: Nielsen-studie)
Peter Janssen, CEO van IJsboerke vertelt: “Onze mensen zitten niet stil: het IJsboerke-assortiment in het retailsegment werd volledig in een nieuw jasje gestoken en uitgebreid met 12 nieuwe innovaties (cups en kinderijsjes, zie overzicht in bijlage). Bovendien lanceren we als kers op de taart eerstdaags in de supermarkt vier 200 ml-cups met verrassende smaken, de kleine versie van onze bekende 2,5L en 1L ijsdozen. In het Food Service Segment lanceren we 17 nieuwe producten (zie overzicht in bijlage.) Met Raffas, onze kleine knapperige ijssnacks, lanceerden we eerder dit jaar het eerste Glacio-product onder de IJsboerke-vlag dat wordt verkocht in de Belgische retail. We wonnen met dit product reeds de Intercool Best Innovation Award en op de Icecream Alliance Fair, de grootste nationale ijsbeurs van Engeland, viel Raffas vorige maand alweer in de prijzen als Best New Product. IJsboerke blijft ook inzetten op de gezondheidstrend met het zeer gesmaakte suikervrije Icy Light-gamma en het lekkere Soja-gamma.”
Ook voor de exportmarkt werd recent in Tielen een nieuwe productielijn opgestart in navolging van een Glacio-contract omtrent de levering van 200 miljoen ijspralines per jaar. Het gaat om een investering in een nieuwe productielijn van meer dan 1 miljoen euro die volledig werd ontwikkeld in eigen huis. Elke dag zullen er op deze nieuwe productielijn zo’n 500.000 pralines van de band rollen.