Buromas Balen heeft genoeg van de crisis

Buromas Marleen en ErwinBuromas, de winkel in kantoorbenodigdheden en –meubilair uit Balen, viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan en groeit verder als nationale speler op de B2B-markt voor kantoor- én schoolbenodigdheden. De capaciteit van het centrale distributiecentrum wordt verhoogd, het team van vertegenwoordigers wordt versterkt en zowel de B2B-webshop als de website voor kantoormeubilair worden vernieuwd.

Eind 2008 verzelfstandigde Buromas zijn B2B-activiteiten door ze af te splitsen van de winkel en nam het in Balen een gloednieuw eigen distributiecentrum in gebruik. Ondanks de crisis realiseerde de B2B-activiteiten gemiddeld jaarlijks een dubbelcijferige omzetgroei waardoor afgelopen jaar al de maximale capaciteit van het distributiecentrum werd bereikt.

Dit werd duidelijk tijdens de voorbije zomermaanden toen het distributiecentrum de school-bestellingen verwerkte. Zaakvoerder Erwin Schreurs en oprichtster Marleen Berghmans leggen uit: “In de laatste maanden van het schooljaar komen de bestellingen binnen voor het nieuwe schooljaar. In de zomer zijn de scholen gesloten maar op 1 september wil iedere leerkracht graag starten. Gevolg: de meeste scholen wensen hun bestelling geleverd in de laatste week van augustus en dat verpakt klas per klas”. Dat zorgt van mei tot augustus voor een enorme druk op het distributiecentrum. Door de jaarlijkse toename aan klanten werd afgelopen zomer de maximale capaciteit bereikt. “Eind augustus kon er geen gommetje meer bij”. Daarom werd in september beslist de stapel- en handling capaciteit uit te bereiden.

Ook buiten de schoolperiode dient de capaciteit echter ook maximaal benut. “We wachten niet af, het verkoopteam werd versterkt met een extra vertegenwoordigster met focus op bedrijven, openbare besturen, ziekenhuizen en vrije beroepen welke het hele jaar door bestellen”.

“Bovendien ondersteunen we het verkoopproces via onze website. Meer en meer is het internet immers ook een verkoopkanaal. De huidige website is 5 jaar oud en is aan vernieuwing toe”. Een delicate evenwichtsoefening. Bestaande klanten behouden graag de gekende werkwijze, nieuwe klanten dienen er moeiteloos hun weg in te vinden. Met 12.000 producten op stock en prijzen op maat van de klant geen evidentie. “We vonden de oplossing en lanceren nog dit voorjaar de vernieuwde webshop”.

Extra capaciteit, extra personeel, vernieuwde websites. Is het dan geen crisis? “Crisis? Wij hebben genoeg van die crisis! Wij willen vooruit, op ons eigen ritme en met eigen middelen. Met de steun van onze medewerkers, partners, klanten en leveranciers. Voor nog eens 25 jaar.”