Koud voorjaar bezorgt verpakkingsdivisie Miko rillingen

mikoMiko, de op Euronext genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist uit Turnhout, maakte vrijdag na beurs haar halfjaarresultaten bekend.

De verpakkingsdivisie, goed voor iets meer dan de helft van de omzet, kreunde onder het sombere voorjaar. Door de erg matige lente kwam het roomijsseizoen laat op gang. Dozen voor roomijs behoren tot de core business van de kunststofverpakkingsafdeling. Maar dankzij het aantrekken van nieuwe klanten kon toch een mooie groei van 5.4% neergezet worden. Binnen het kunststofsegment zijn grootse werken bezig in de Poolse vestiging waar een nieuwe productiehal wordt gebouwd om er de snelle groei op te vangen. Vorig jaar werd er al een nieuw magazijn in gebruik genomen.

In het koffiesegment was er een groei van 2,29%, hoewel de omzet in zowat alle thuislanden onder vuur lag. In Frankrijk viel een groot contract weg. Maar ook in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk was het moeilijk. Dit hangt samen met de economische crisis, die leidt tot afslankingen binnen bedrijven en een toename van het aantal faillissementen, zowel in de horeca- als in de kantorensector. Met de gestegen omzet in Duitsland en de overname van het Zweedse Kaffekompaniet, waarvan de omzet voor vier maanden is opgenomen, bleef de omzetevolutie van de koffieserviceafdeling evenwel positief. Bovendien was er een zacht neerwaartse trend in de prijzen voor ruwe koffie op de wereldmarkt merkbaar, wat de marges in de kaart speelde.

Op groepsniveau komt de omzet uit op +3.9% en stijgt de cashflow met 1.2%. Zonder de éénmalige kosten die bij overnames komen kijken, zou de stijging van de cashflow op 6.7% uitgekomen zijn.

Miko blijft erg voorzichtig voor de rest van 2013, maar “blijft onverminderd investeren in zowel onze koffieservice- als kunststofverwerkingsafdeling” aldus Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder en CEO van de Miko-groep

Bij Miko werken 700 mensen, de omzet in 2012 bedroeg €138 miljoen.