IJsboerke/Glacio onderhandelt nog altijd met Eismann over de overname van hun diepvrieswagens en de klanten van de rondes. Maar de vroegere huis-aan-huisverkopers van het bedrijf willen ook graag hun ervaring verzilveren.
Bij de overname van IJsboerke door Glacio verloren heel wat huis-aan-huisverkopers hun baan omdat het management van het bedrijf de huis-aan-huisverkoop afstootte. Eismann toont interesse om een deel van het klantenbestand-van IJsboerke over te nemen. Maar de kogel is nog lang niet door de kerk.
“De onderhandelingen zijn nog niet afgerond, maar we blijven contacten hebben met Eismann”, zegt de CEO van IJsboerke, Peter Janssen. “De huis-aan-huis-verkopers staan natuurlijk niet meer op onze loonrol, maar hun klanten zijn wel nog gelieerd met ons bedrijf. We willen tot een groot akkoord komen.”
“Ze onderhandelen over de overname van klanten, maar wij zijn toch ook iets waard, hé?” reageert Jef, die 37 jaar de baan op was voor IJsboerke. “Een IJsboerkeklant is voor het bedrijf een vast bedrag waard. Tenminste als die klant zijn bestellingen krijgt via een vaste verkoper. Als ik bijvoorbeeld met andere producten dan die van IJsboerke mijn ronde doe, dan is het al wat minder. Maar als er een vreemde mijn ronde overneemt en dan ook nog eens met andere producten dan IJsboerke, dan is zo’n klant veel minder waard, want het is niet zeker dat de klant dan nog wel klant blijft. Dus als Eismann een ander gezicht achter het stuur van de diepvrieswagen zet en bovenop nog eens andere producten aanbiedt, dat is een heel ander verhaal.”
De vakbonden onderhandelen nu om een tiental producten van IJsboerke via Eismann te laten leveren, met de vertrouwde gezichten achter het stuur van de Eismannvloot. “Eismann is geïnteresseerd en wij ook. Ze realiseren zich ook wel dat wij een meerwaarde kunnen zijn in de verkoop”, besluit een ex-verkoper.