26 Kempense Vlajo Mini-ondernemingen in de bloemetjes

vlajoDit schooljaar waren er 26 Kempense Vlajo Mini-ondernemingen actief. De meest verdienstelijke teams zijn tijdens een event op de Thomas More-campus in Turnhout in de bloemetjes gezet. Er werden awards uitgereikt in verschillende categorieën.

  • Meest opmerkelijke mini ASO: PromilleNihil, Maris Stella Instituut, Malle – Award-sponsor: Utopolis (filmtickets)
  • Meest opmerkelijke mini TSO: BV’s aan ’t Spit, Sint Maria-instituut, Geel – Award-sponsor: Utopolis (filmtickets)
  • Meest opmerkelijke mini BSO: S-Cover, Stedelijke Handelsschool, Turnhout – Award-sponsor: Utopolis (filmtickets)
  • Meest opmerkelijke mini  DBSO/BuSO: Creativo, De Mast, Kasterlee – Award-sponsor: Utopolis (filmtickets)
  • Beste website: A’ Sweet Gift, Kardinaal Van Roey Instituut, Vorselaar – Award-sponsor: Vlajo (100 euro)
  • Beste businessplan: De Pretkroket, Sint Maria-instituut, Geel – Award-sponsor: BNP Paribas (100 euro)
  • Beste marketingstrategie: Muff & BrownIT, Heilig-Grafinstituut, Turnhout – Award-sponsor: Provincie Antwerpen (100 euro)
  • Beste teamspirit: Chrysalis, Atheneum de Vesten, Herentals – Award-sponsor: Mol in Action (kartingtickets)
  • Meest innovatieve product: TrashCash, Maris Stella Instituut, Malle – Award-sponsor: Innovatiecentrum Antwerpen
  • Beste relatie droomcoach: Chrysalis, Atheneum de Vesten, Herentals – Award-sponsor: Voka Kempen
  • Vlajo Award: De Pretkroket, Sint Maria-instituut, Geel – Award-sponsor: Provincie Antwerpen (100 euro)

Ook de leerkrachten of leercoachen werden in de bloemetjes gezet. Zij zijn immers de drijvende krachten achter deze projecten. De Provincie Antwerpen bedankte hen met een cadeaucheque.

De beweging Jonge Ondernemingen ontstond in 1919 in de Verenigde State. Het programma richtte zich tot 16 tot 21-jarigen. En met succes! In New York zag de eerste mini-onderneming het licht en werd weldra gevolgd door vele andere ondernemingen. In 1963 waaide het initiatief over naar Europa (Groot-Brittannië). De beweging Jonge Ondernemingen bestaat in België sinds 1977. In 1996 gebeurde de regionalisering en werd de Vlaamse Jonge Ondernemingen, kortweg Vlajo opgericht.

Vlajo Mini-ondernemingen zijn doe-leerformules waarbij leerlingen hun persoonlijke mogelijkheden en talenten leren verkennen, aan de hand van een miniatuurbedrijf. Een team jongeren kruipt in de huid van de ondernemer en richt een eigen bedrijfje op, waarbij een gekozen product wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal.

Meer informatie over de Vlajo-projecten is te vinden op www.vlajo.org. De Kempense Vlajo-projecten worden structureel ondersteund door Provincie Antwerpen en VOKA – Kamer van Koophandel Kempen.