Ze hebben zijn systemen ondertussen al uitgeprobeerd in de Verenigde Staten, in Australië en Marokko. Jan Servaes van het bedrijf Parnass uit Hoogstraten heeft met Deltarack een inventief transportconcept uitgewerkt voor het vervoer van zware transporten aan marmer, graniet en glas. Die plaatmaterialen mogen niet beschadigd worden. De verticale transportsystemen van Deltarack zijn ondertussen al in vele landen gepatenteerd en krijgen flink wat belangstelling mee.
Jan Servaes heeft met zijn managementvennootschap Parnass vele jaren in de wereld van natuurstenen en tegels gewerkt. Hij deed er al die jaren aan productontwikkeling. Het transport van zware producten stelt immers specifieke eisen. De materialen mogen niet breken of barsten gaan vertonen. Traditionele transportsystemen in metaal moeten in dit opzicht een rubberen bescherming mee krijgen en zijn uiteraard heel duur.
Vanuit die ervaring dat dergelijke transporten bij voorkeur met houten systemen gebeuren, liever dan met metalen constructies heeft Servaes bouwpakketten in elkaar gestoken die steeds beter voldoen aan de eisen van de klanten. “We werken met multiplex-hout, laten de systemen in het buitenland ineensteken en verfijnen ze in ons eigen atelier met CNC-gestuurde machines die tot op de millimeter nauwkeurig kunnen werken. We kunnen het totale pakket dan opsturen naar onze klanten.” Parnass heeft in dit opzicht al samengewerkt met het glasbedrijf Ducatt in Lommel.
De kwaliteit van de rekken werd onderhand getest door het Belgisch Verpakkingsinstituut. Deltarack doorstond alle proeven op het vlak van weerstand en druk met succes.
Parnass werkt ondertussen voor nagenoeg 90% voor de export. Hoe hij dan die internationale klanten bereikt? “Hoofdzakelijk door deel te nemen aan internationale beurzen. Glasstech in Düsseldorf bv. Of de beurs voor marmer in Verona. Daar kom je in contact met potentiële klanten die wel degelijk geïnteresseerd blijken en al een bouwpakket laten opsturen. Zo heb ik ook onze Australische klant leren kennen.”
“Het is een nichemarkt. Ik ben er echter van overtuigd dat het een groeimarkt is. Zeker wanneer je ervan uitgaat dat de rekken na een rit van zeg maar 500 kilometer niet per se terug moeten komen naar de afzender. Daarmee realiseren we een grote besparing.”
Parnass werkt vandaag nog hoofdzakelijk met tijdelijk personeel. “Indien we een doorbraak kunnen realiseren zit er nog veel muziek in ons systeem.”