Sportune in zee met Luc Van Lierde

lucOok triatlonatleet Luc Van Lierde heeft zich geëngageerd om mee de sportkledij van Sportune te promoten. De kleine firma uit Heist-op-den-Berg mocht eerder al  een collectie voor crosser Sven Nys op de markt  zetten. Onder input van Van Lierde investeert Sportune in nieuwe triatlonpakken die aerodynamisch en dus ook sneller zijn door het gebruik van nieuwe materialen en verbindingstechnieken voor stoffen.

Sportune is met de steun van het innovatiecentrum Innotek (Geel) gegroeid uit het ontwerpbureau Pinkoliv. “Wij hadden ons op een bepaald moment op de lancering van sportkledij gegooid maar die lijn liep zo goed dat wij er uiteindelijk toe besloten om Sportune als een autonome BVBA los te koppelen van Pinkoliv”, zegt Stefan Pinkoliv. Pinkoliv zelf doet aan branding, corporate identity en marketing ondersteuning.

Sportune doet het ondertussen uitstekend. Het jonge bedrijfje haalde verleden jaar een omzet van ineens 1 miljoen euro, vier keer zoveel als het jaar ervoor. Pinkoliv zelf tekent voor 250.000 euro.

Met de nieuwe kledinglijn rond iron man Luc Van Lierde wordt nu nog een versnelling hoger geschakeld. De voorbije tien jaar heeft triatlon ook in België een enorme groei doorgemaakt. Er komen steeds meer grotere clubs bij maar op het vlak van kledij voor triatlonatleten was er niet zoveel. “Sportune erkende die behoefte van de clubs en besloot om zich samen met Van Lierde te engageren voor de ontwikkeling van nieuwe producten”, aldus Pinkoliv.

Sportune lanceerde vanuit Pinkoliv enkele tijd terug het merk Nodrugs. Wat toen nog een beetje als een gag bekeken werd groeide evenwel heel snel uit tot een icoon. Zeker in Nederland ging het met Nodrugs heel snel. In die mate dat die lijn nu ook in België doorgetrokken wordt. Verscheidene topclubs hebben ondertussen al bestelbonnen getekend voor de wieler- en triatlonkleding van Nodrugs.

Bij Sportune/Pinkoliv werken zes mensen.