De ramp met de Costa Concordia haalde dagenlang het wereldnieuws. Disa, de onderwaterspecialist uit Beerse hoopt het wrak van het cruiseschip tegen de zomer van volgend jaar weg te kunnen halen. Het bedrijf versterkt met de plannen voor de verwijdering zijn internationale reputatie als onderwaterspecialist.
Disa heeft al verscheidene keren ploegen met technici uitgestuurd naar Italië. Ze moeten er het project in kaart brengen, de technische analyses becijferen, de risico’s incalculeren en de duikers aansturen. “Het is effectief een hele onderneming voor ons”, zegt financieel directeur Dirk Saman . “Maar het is ook een onderneming waar we biezonder trots op zijn.”
Disa staat er in dit opzicht beter voor dan ooit. Het bedrijf heeft een flink gevuld orderboek met oa. ook nog de verdiepingswerken in het Waaslanddok in de haven van Antwerpen. “Wij hebben ons vorig boekjaar 2010/2011 afgesloten op een omzet van 9,4 miljoen euro. Dit betekent toch al wat voor een bedrijf dat nog maar nauwelijks negen jaar bestaat.”
Disa is gegroeid uit het initiatief van Didier De Graaff die aanvankelijk vooral in de richting van de civiele onderwaterwerken ging. Later kwamen er maritieme onderwateropdrachten bij. Met de divisie Integrated Projects ging Disa ook actiever werken op engineering en elektronica. Met Water Diving & Marine Services werd onlangs ook een eigen joint venture opgezet in de bouw van windmolens op zee.
De firma uit Beerse is ondertussen nog altijd in handen van Didier De Graaff. Hans Reinigert nam een minderheidsparticipatie op in het kapitaal.
Disa kreeg onlangs de Excellence Award toegekend voor de Kempen. Het bedrijf stelt naast tientallen freelancers en subcontractors ook zo’n 40 vaste personeelsleden tewerk.