Transporteur Van de Poel Karel & Zonen lijdt onder hoge brandstofkosten

“Niemand geeft toe dat we in een economische recessie zitten maar voor ons is dit echt wel een recessie”, zegt Wim Van de Poel, de gedegeleerd bestuurder van het gelijknamige transportbedrijf Van de Poel Karel en Zonen uit Grobbendonk. “Wij onderkennen de volumedaling bij onze klanten.”

Transporteur Van de Poel Karel & Zonen heeft een sterke reputatie in de regio. Het bedrijf is een specialist in het vervoer van palletgoederen. Zo bouwmaterialen, chemie of gekoelde producten. Het bedrijf beschikt bovendien over 12.000 vierkante meter moderne magazijnen waar de klanten hun goederen tijdelijk kunnen in onderbrengen. Van de Poel rijdt oa. voor Casa Europe, Caldic Belgium, Decathlon, Scania, Pentair Water Belgium, Arteco, Galco-Dekon-Cogal Belgium e.a.

“Wij zijn sterk internationaal georiënteerd”, zegt Wim Van de Poel. “Wij hebben een grote voet aan huis in Frankrijk maar de laatste maanden doen we het ook niet slecht in Duitsland en zelfs in Italië.”

Het bedrijf is voor 100% in handen van de familie Van de Poel. Wim fungeert als gedelegeerd bestuurder, Luc is voorzitter. Vader Karel Van de Poel kijkt nog altijd vanop de zijlijn mee.

Toch is het vandaag zeker allemaal niet evident. Vooral de hoge brandstofkosten zijn voor een transporteur als Van de Poel een huizenhoog probleem. De prijs van de diesel was nog nooit zo hoog. Bovendien brengen de bestaande klanten duidelijk minder volume aan. Indien de klanten minder omzet realiseren zullen de transportbedrijven dat als eersten geweten hebben.

Wat doe je er als transportbedrijf aan? “Vooral de bestaande relaties met de klanten optimaal verzorgen. We hebbben er altijd een punt van gemaakt om samen met de klanten naar oplossingen te zoeken. Dat was tot nog toe onze grote kracht. En verder op zoek aan naar nieuwe, bijkomende opdrachten. Wat vandaag zeker niet makkelijk is.”

De groep Van de Poel Karel en Zonen stelt vandaag zo’n 300 mensen te werk. Daarvan ook zo’n 170 in de dochteronderneming Joma en in twee Slovaakse bedrijven.

In 2011 werd een omzet gerealiseerd van 43 miljoen euro. Daar werd een bedrijfsresultaat op bijeengewerkt van 1 miljoen euro.