Klanten blijven trouw aan hun bakje troost van Miko

Het vertrouwde bakje troost van Miko doet het nog altijd. Tijdens het derde kwartaal van het lopende boekjaar zag het Turnhoutse bedrijf zijn omzet met 6,8% stijgen. Dit was nog meer dan tijdens het eerste halfjaar toen “slechts” 5,1% meer omgezet werd.

Die omzetstijging is uiteraard leuk meegenomen. Toch heeft een en ander ook te maken met de stijging van de grondstoffenprijzen die inmiddels verrekend werd in de prijs van het bakje koffie.

Bovendien volgt Miko al zo’n 30 jaar een tweepijlerstrategie waarbij niet enkel meer gebouwd wordt op de divisie koffie. Turnhout heeft ook zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van een divisie kunststofverpakkingen. Die levert niet enkel aan Miko zelf doch vooral ook aan externe klanten zoals ijsproducenten en distributeurs van kant-en-klare maaltijden. De inbreng van de divisie kunststoffen is vandaag minstens even belangrijk als die van de koffieservice-afdeling.

Ondanks de goede cijfers blijft gedelegeerd bestuurder Frans Van Tilborg erg voorzichtig. “Er is duidelijk overcapaciteit ontstaan in de sector kunststoffen”, zegt hij. “Dat bemoeilijkt onze positie bij de onderhandelingen voor een aantal bestaande contracten die tegen het einde van het jaar gehernegotieerd moeten worden. Binnen de divisie koffieservice worden wij anderzijds geconfronteerd met een aantal faillissementen.”

Miko is als merk al meer dan 200 jaar op de markt. De groep stelt vandaag 665 mensen tewerk en tekende verleden jaar voor een omzet van 130 miljoen euro.