De zomer viel wat tegen. Zeker voor een ijsbedrijf als Glacio is het weer een belangrijke factor. Dit neemt niet weg dat de zaken bij het bedrijf uit Beerse uitstekend draaien. Glacio moet het immers vooral ook van de export hebben. Enkele tijd geleden werd nog een zending ijs op een privé vlucht naar Moskou gezet. Popvedette Madonna – die eerder Glacio na een optreden in Brussel had leren kennen – wilde onverwijld ijs van Glacio eten voor ze optrad.
Glacio gaat terug op de Printi fabriek die in 1972 gebouwd werd in Beerse. Het bedrijf werd in 1983 overgenomen door de Duitse groep Schöller die in 2001 zélf overgenomen werd door het Zwitserse Nestlé.
Vijf managers zagen evenwel een andere toekomst voor Glacio. Als producent van individuele desserts, pralines en specialiteiten leek de weg voor Glacio binnen Nestlé niet altijd duidelijk. De vijf zetten daarom een management buy-out op waarmee ze een eigen toekomst voor de fabriek wilden uittekenen. Peter Janssens en Werner Van Springel zijn vandaag de twee overgebleven managers die Glacio ondertussen een stevige ruggengraat bezorgd hebben.
“Het gaat best goed”, zegt Peter Janssens. “Het kan natuurlijk altijd beter, zeker wanneer het zomerweer echt tegenvalt. Maar we compenseren minder goede cijfers in Europa met onze export. We doen het uitstekend in het verre buitenland. Vooral in het Verre Oosten. We verschepen zelfs elke week twee vriescontainers naar Japan. De Japanners zijn wild van onze pralines. Onze logistieke service is er toonaangevend. En Madonna is inderdaad ook een klant van ons; Ze heeft de kwaliteit van ons ijs eerder leren appreciëren. Toen ze onlangs optrad in Moskou eiste ze van de organisatoren van het concert dat ze meteen een lading ijs van Glacio voor haar zouden bestellen. Wij waren uiteraard best opgetogen.”
Glacio tekende verleden jaar voor een omzet van 22 miljoen euro. Dit jaar is een lichte groei vooropgezet.