VICHTE – Matrassenproducent Duvatex zet zijn traditie als familiebedrijf verder met een officiële generatiewissel die er al enkele jaren zat aan te komen. Hannes en Ine Duchi, zoon en dochter van oprichter Bernard Duchi, hadden al enige tijd interesse in het overnemen van het West-Vlaamse matrassenbedrijf uit Vichte. Duvatex werd opgericht door Bernard Duchi in 1993. Enkele jaren later kreeg hij versterking in het besturen van de firma door toenmalig mede-eigenaar Guido Claerbout. Duvatex bevestigt met deze wissel dat het een echt familiebedrijf is en wil blijven.
Hannes en Ine Duchi verklaren zich heel gemotiveerd om Duvatex verder succesvol uit te bouwen. Naast Duvatex, nemen Hannes en Ine ook de zusterfirma ABZ over. ABZ is gelegen te Pelt en specialiseert zich in baby- en tienerslaapcomfort.
Ine en Hannes deden hiervoor al ervaring op in enkele internationale firma’s. “We zijn blij dat we deze ervaring kunnen omzetten in een familiebedrijf”, aldus Ine en Hannes. Ine, master in TEW, zal met haar ervaring bij Unilin en BerryAlloc een grote meerwaarde hebben in de verkoopafdeling van beide firma’s. Hannes, burgerlijk ingenieur en master general management bij Vlerick deed bij Volvo en Unilin heel wat ervaring als leidinggevende in de productie-afdeling. “We kunnen elkaar perfect aanvullen”, lacht Ine, “Hannes zal alle wensen van de verkoopafdeling kunnen omzetten in productie.”
Grote uitdagingen
Voor de nieuwe generatie staat alvast een boeiende periode voor de deur. “Maar het voelt niet aan als voor de leeuwen gegooid worden” lichten Hannes en Ine toe. “Al van jongs af aan werden we mee betrokken in het bedrijf van onze vader. Zo deden we diverse vakantiejobs in onze jeugdjaren en konden we dankzij het Familio-traject van Voka ons volledig voorbereiden op de overname van Duvatex en ABZ.”
De vorige generatie, met name Bernard Duchi en Guido Claerbout, blijven nog enkele jaren de twee bedrijven mee besturen alvorens ze de fakkel volledig doorgeven. “De toekomst wordt zeker een grote uitdaging, zeker in een concurrentiële sector als deze” legt Ine uit. “Maar het is evident dat de nieuwe brand Multicare verder zal worden uitgebouwd. Hier geloof ik heel sterk in. Multicare onderscheidt 6 slaaptypes en maakt het kopen van een matras eenvoudig. In een wereld waar een overaanbod is van matrassen, wil Duvatex de consument helpen in zijn zoektocht naar de perfecte matras.”