Surplace

Starter in de kijker: Surplace wil innovatieprocessen begeleiden bij maakbedrijven

KORTRIJK – Per 1 september hielden Dries Laperre en Laura Willems hun pasgeboren baby boven de doopvont: de start-up Surplace. Het duo was eerder aan de slag bij het Howest Industrial Design Center in Kortrijk waar ze samen creatieve brainstorm- en innovatiesessies voor bedrijven, organisaties en onderzoeksprojecten begeleidden. Het coachen en begeleiden van mensen op zoek naar innovatie stond hier centraal. Na enkele jaren beseften Laura en Dries dat ze zelf terug de lead wilden nemen in die zoektocht, en beslisten daarom om een nieuw avontuur aan te gaan.

Surplace positioneert zichzelf tussen de analyses en adviezen van consultants en de realisatie van producten door ontwerpbureaus. Dries en Laura staan strategisch even stil – surplace – om elk potentieel in kaart te brengen, om daarna een onderbouwd plan voor productinnovatie samen met, en op maat van het bedrijf op te stellen.

Ze maken hiervoor gebruik van onderbouwde en door de jaren heen bewezen ontwerpmethodes met een eigen twist. ‘”We brengen de huidige situatie van het bedrijf in kaart om daarna op een gepaste snelheid voor het bedrijf het best passend potentieel voor te stellen en in te plannen”, zeggen de starters. “Surplace mikt op een zo groot mogelijke meerwaarde voor de markt/gebruiker met een zo klein mogelijke impact op het bedrijf.”

Surplace biedt 3 eigen ontwikkelde formules aan om ter plaatse in het bedrijf – juist, sur place – mee aan de slag te gaan. De formules zijn getest en goedgekeurd, zo beaamt ook Aline Breemersch van Valo die Surplace al bezoek kreeg. Daarnaast is Surplace reeds erkend als dienstverlener KMO-portefeuille. “We geven onszelf een jaar de tijd om Surplace op te starten”, zegt Laura. “Niet evident in Covid19-tijden, maar toch ook een uniek momentum om de sprong te wagen.”

info: www.wesurplace.be