Vanuit Waregem speelt COEMAN Packaging een sleutelrol in de distributie van verpakkingsmaterialen en -machines. Met meer dan 3.000 B2B-klanten en een 12-tal verkopers realiseert het bedrijf een omzet van om en bij de 35 miljoen euro. En er zijn nog tal van opportuniteiten te grijpen. “Om die te benutten, zijn we via artificiële intelligentie gestart met forecasting en het maximaliseren van onze sales”, zegt algemeen directeur Luc Vanderbeke.
COEMAN Packaging heeft van bij zijn start in de jaren 80 flink geïnvesteerd in informatica. Dat zorgt vandaag voor een sterk uitgebouwd ERP- en CRM-pakket met een enorme datamijn. Die wacht al een hele tijd om ontgonnen te worden.
“Er gebeurt heel veel op de markt, bij klanten, concurrenten, maar ook op productniveau. Daarnaast besteden onze verkopers veel tijd aan administratieve taken, die ze beter kunnen inzetten op effectieve sales”, aldus Vanderbeke. “Dat deed ons nadenken over: hoe kunnen we een stap voorop blijven? Hoe kunnen we anticiperen en toegevoegde waarde halen uit onze data? Kunnen we zo gerichter werken naar klanten?”
AI voor sales
De oplossing werd gevonden in Artificiële Intelligentie en meer bepaald bij Trendskout. Het technologiebedrijf maakt er een erezaak van om AI-toepassingen toegankelijk en betaalbaar te maken voor kmo’s.
“Verkopen vraagt om menselijke interactie, maar toch speelt data hier een rol van betekenis. Zo slagen we er aan de hand van salesforecasting in om – op basis van artificiële intelligentie -verkoopopportuniteiten bloot te leggen”, legt Pauwel Grepdon, oprichter Trendskout, uit. “En dat met een hoge performantie. Zo hebben de voorspellingen een accuraatheid van 82%.”
Gebruiksvriendelijk
Concreet haalt Trendskout maandelijks informatie uit de beschikbare data die aangeeft welke klanten mogelijks nood hebben aan een nieuwe bestelling. Dankzij het gebruiksvriendelijke AI-platform krijgen de verkopers van COEMAN Packaging daar melding van om bij die klanten langs te gaan.
“Het fijne is dat je geen computerspecialist moet zijn om dit naar verkoopkansen te vertalen”, vindt Vanderbeke. “Een meerwaarde voor onze verkopers, maar ook de klanten zelf voelen dat er extra aandacht naar hen uitgaat en appreciëren dat ze op die manier voor een deel ontzorgd worden.”
Resultaatgericht
“In een moeilijk jaar omwille van de coronacrisis heeft deze aanpak er mee voor gezorgd dat we vandaag dezelfde sterke cijfers als vorig jaar kunnen voorleggen”, besluit Vanderbeke. “We evalueren de inzet van AI maandelijks en bekijken welke zaken we nog verder kunnen verfijnen en optimaliseren. We zijn alvast enthousiast en blijven ons engageren om met AI het verschil te maken.”