bruynooghe-koffie-85-jaar

‘Klassieker’ Bruynooghe Koffie viert 85e verjaardag met zelfde kwaliteit en humoristische rebranding

KORTRIJK – Rond deze tijd viert Bruynooghe Koffie zijn 85e verjaardag. Het bedrijf ontstond in het interbellum en overleefde alle stormen, ook die van Wereldoorlog II. Het familiebedrijf van weleer ging na de eeuwwisseling over in handen van de beursgenoteerde groep Miko.

Wie Bruynooghe zegt, denkt koffie en denkt meteen ook aan een langdurige Kortrijkse traditie. Het begon allemaal in 1935 toen ene Prosper Bruynooghe, samen met zijn echtgenote Maria Berteele, een koffiebranderij boven de doopvont hield die snel naam en faam zou vergaren. In de jaren zeventig nam zoonlief Jan de zaak over van zijn ouders en voegde er in de loop van de jaren ook een dimensie aan toe middels het aanbieden van koffiestoestellen alsook koffieautomaten.

De snel veranderende markt, zeg maar de tendens naar schaalvergroting, zorgde in 2002 voor een integratie binnen de groep Miko. Maar Bruynooghe bleef als erkende en populaire merknaam bestaan. Miko veranderde niets aan het traditionele recept. Bruynooghe Koffie staat anno 2020 nog steeds voor ambacht en baristakwaliteit.

Om de verjaardag te vieren komt er een rebranding aan en wordt de koffie in een jong vestje gepresenteerd, kwestie van ook bij de jongeren een belletje te doen rinkelen. Op de nieuwe verpakking zal ook telkens een vleugje typisch West-Vlaamse humor terug te vinden zijn.