Auchan

Auchan herbekijkt zijn strategie volledig

RIJSEL – De bij West-Vlaamse consumenten ook vrij bekende retailgroep Auchan herbekijkt volledig zijn businessplan. Aanleiding zijn de Covid-crisis enerzijds maar nog veel meer het veranderde koopgedrag van de consument, waarbij digitaal aankopen een steeds grotere rol gaat spelen. De nieuwe strategie brengt ook een grondig herstructureringsplan met zich mee op het vlak van personeel.

Bij Auchan Retail France werken in totaal 75.000 mensen. Begin dit jaar werden reeds 21 warenhuizen gesloten en verdwenen er 517 werknemers van de loonlijst, zij het toen op vrijwillige basis vanwege de personeelsleden. Nu is er sprake van een ontslagronde waarbij om en bij de 1.500 mensen worden betrokken. Maar de directie haast zich eraan toe te voegen dat er een sociaal plan moet komen. De regio Hauts-de-France (Noord-Frankrijk zeg maar) wordt relatief gespaard: slechts 272 jobs op de 12.295 loontrekkenden zouden wandelen worden gestuurd.

Auchan zegt dat het op een andere manier de markt wil benaderen. Sleutelwoorden zijn de nabijheid (proximité) tot de klant, digitalisering en schaalverkleining in plaats van schaalvergroting. De zogenaamde megastores zouden met andere woorden beetje bij beetje afgebouwd worden. In de grootwarenhuizen van Auchan had de digitalisering al eerder zijn opmars gemaakt. Kassa’s werden afgeschaft en de klant mag waar het kan zoveel mogelijk zelf scannen. Door meer in te zetten op digitalisering en e-commerce hoopt Auchan zelfs zijn omzet te verhogen. Nu wordt via digitale weg slechts 12 procent van de omzet gerealiseerd, volgens de laatste cijfers. Dat moet dus hoger.

De veranderde consument

Het businessmodel van Auchan was in Frankrijk, maar ook elders in de wereld, van oudsher gebaseerd op de wet van de grote getallen, wat zich vertaalde in de zogenaamde hypermarchés met een eindeloos aanbod van alles en nog wat. Door het veranderde koopgedrag van de consument, vermindert het aantal bezoekers in de hypermarchés systematisch. Auchan stelt vast dat de kleinere grootwarenhuizen in de buurt meer en meer de plaats innemen, zeker voor wat betreft voedingswaren. Voor niet-voedingswaren doen speciaalzaken en het internet dan weer beter, zo stelt Auchan vast. En dus zal de strategie stap per stap bijgestuurd worden om aan de wensen van de ‘nieuwe consument te voldoen.