ZEEBRUGGE – Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bracht een bezoek aan de haven van Zeebrugge op uitnodiging van het havenbestuur MBZ en Apzi-Voka West-Vlaanderen. De minister kreeg een overzicht van de havenactiviteiten in Zeebrugge, en een toelichting over de toekomstplannen van de haven. Peeters beloofde Zeebrugge te steunen in zijn expansieplannen en ambities.
Zeebrugge, met zijn kustligging, heeft een uitstekende maritieme toegankelijkheid. Een troef voor Vlaanderen. Door de infrastructuur en de hele nautische keten van/naar Zeebrugge te voorzien van voldoende capaciteit en middelen, kan die troef volledig uitgespeeld worden. Dat was de boodschap die de minister toegespeeld kreeg. Uiteraard ging de meeste aandacht tijdens het gesprek naar de belangrijkste beleidsdossiers. Het belang van een snelle voortgang van het complex project Nieuwe Zeesluis, werd toegelicht en benadrukt.
Binnenvaartontsluiting
De binnenvaartontsluiting van de haven stond ook hoog op de agenda. Het havenbestuur en de Zeebrugse havengemeenschap pleiten voor het realiseren van een volwaardige verbinding op het Europees binnenvaartnetwerk. Vooral het verder ontwikkelen van de estuaire vaart kan de sleutel zijn voor een oplossing op korte termijn. Via een aantal quick wins kan de hinterlandontsluiting van Zeebrugge zo snel een flinke boost krijgen. Terloops: dit is een dossier dat al sinds de jaren tachtig aansleept. Alleen is het al die tijd wachten op Godot.
Zowel het havenbestuur als Apzi-Voka West-Vlaanderen kijken niettemin terug op een aangenaam en constructief bezoek. De havengemeenschap kijkt uit naar de verdere nauwe samenwerking met de minister en haar kabinet in het vervolg van de legislatuur. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters had lof voor de West-Vlaamse haven: “De haven van Zeebrugge is één van de belangrijkste Vlaamse logistieke poorten”, aldus Lydia Peeters. “Ik zal dan ook al het mogelijke doen om ervoor te zorgen dat onze Vlaamse havens hun toppositie behouden, en hun positie zo mogelijk nog kunnen versterken. Zo onderzoeken we een verdere verbetering van de mogelijkheden voor de estuaire vaart, en ook de bouw van de nieuwe sluis willen we zo snel mogelijk starten.”
Maritieme draaischijf
De haven van Zeebrugge is een maritieme draaischijf die verantwoordelijk is voor het jaarlijks verhandelen van 46 miljoen ton goederen. De kusthaven is een van ‘s werelds belangrijkste roll-on/roll-off havens, en staat bekend als een volledig uitgeruste diepzeecontainerhaven. Het aanbod van zowel intra-Europese als intercontinentale diensten maakt van Zeebrugge een belangrijke toegangspoort tot de Europese markten. Zeebrugge focust zich ook op de overslag van conventionele ladingen, vloeibaar aardgas, cruises en niet het minst ook op het inklaren van auto’s van over de hele wereld.