Ardo CEO

Nederlandse CEO Gabriëlle Kalkwijk slaat een brug tussen de generaties bij Ardo

ARDOOIE – Gabriëlle Kalkwijk, de eind vorig jaar (oktober) benoemde extra muros CEO ven het familiebedrijf Ardo, ziet het als één van haar belangrijkste taken om de wissel tussen de generaties in goede banen te helpen leiden. De tweede generatie (vertegenwoordigd door Jan en Bernard) wil de fakkel doorgeven aan drie kinderen die namens de derde generatie al actief zijn in het bedrijf.

De vrouwelijke CEO, die in Brugge woont, gaf voor het eerst sinds haar benoeming haar visie weer in de weekendeditie van de krant De Tijd. De zeven neven van de tweede Haspeslagh-generatie zijn de  zestig voorbij. “Jan is zopas gestopt met zijn directietaken en Bernard zal dat op termijn ook doen”, aldus Kalkwijk. “Ik neem hun taken over. Gelijktijdig rapporteren drie telgen van de volgende generatie aan mij. Het zijn dertigers met ook zelf al kinderen. Twee leiden afdelingen fruit en kruiden. De andere leidt de supply chain. Ik zal hen coachen en mee helpen groeien.”

Zelf wil Gabriëlle Kalkwijk, van Nederlandse komaf, zich nochtans geen tussenpaus noemen, ook al is ze de vijftig (dit jaar 55) al eventjes voorbij. “Overal waar ik aan de slag was, bleef ik langere tijd”, zegt ze daar zelf over. Ardo is volgens de laatst beschikbare cijfers goed voor een omzet van 1,2 miljard euro, voor 21 miljoen euro bedrijfswinst, voor 3.000 jobs en een aanwezigheid in om en bij de honderd landen. Het Amerikaanse filiaal (VLM Foods), overgenomen in 2017, is goed voor 250 miljoen euro omzet. Gabriëlle Kalkwijk zegt nog dat de grote droogte voor steeds meer problemen zorgt bij de bevoorrading.