KNOKKE – Knokke-Heist zet het culinair genieten op de kaart met een alternatieve, zeg maar aan corona aangepaste, editie van het vorig jaar voor het eerst gelanceerde concept Mise en Plage. Liefst 36 restaurants en bistro’s uit Knokke-Heist en de Zwinstreek sluiten zich nu aan bij een zogenaamde Tasting Tour. De eerste editie (2019) leverde Mise en Plage meteen een vermelding op in Gault&Millau.
Dit jaar mag het fel gesmaakte culinair tasting event op het strand van Knokke-Heist niet doorgaan. Maar om de horeca deze zomer toch een duwtje in de rug te geven, lanceert organisator, het Brugse D’M&S Eventique, een gastronomisch alternatief: de Mise en Plage Tasting Tour. Een culinaire tour in 36 gangen, zeg maar.
Het idee van de Mise en Plage Tasting Tour is simpel: van 21 juni tot 30 september 2020 kan wie gaat eten bij de 36 deelnemende restaurants en bistro’s ook de signature dish bestellen
die de chefs voor Mise en Plage 2020 hadden bedacht. Door dit exclusieve extraatje aan hun kaart toe te voegen, wil de organisatie mensen verleiden culinair te komen genieten aan de
kust. Niet op het strand, maar in een van de vele eetgelegenheden die de badstad en de Zwinstreek rijk zijn. Onder de deelnemers klinkende namen zoals De Kromme Watergang (2
Michelinsterren), Spetters, Sel Gris en Cuines33 (1 Michelinster) en vele andere toppers. De volledige lijst (en alle gerechten) vind je op www.misenplage.be.
Een vleugje culinair
Pieter Derudder, organisator, geeft tekst en uitleg: “Voor alle duidelijkheid: de Mise en Plage Tasting Tour vervangt Mise en Plage niet”, zegt hij. “Als alles normaal verloopt, hopen we in 2021 weer onze tenten te kunnen opslaan op het strand voor het casino van Knokke-Heist. Na de eerste succesvolle editie in 2019 wilden we het publiek dit jaar verrassen met een in België nooit gezien culinair evenement. Maar uitstel is geen afstel. En ondertussen kan iedereen dankzij de Tasting Tour deze zomer toch nog een vleugje Mise en Plage meepikken en bij de chefs zelf gaan genieten van al het lekkers waarmee ze deze regio culinair op de kaart zetten.”
Steun aan de horeca
Naast een culinaire tour die je in de beste restaurants en brasseries van Knokke-Heist en omgeving brengt, wil de organisatie met de Tasting Tour ook de lokale horeca promoten, een
duwtje in de rug dat de chefs vandaag zeker kunnen gebruiken. “De chefs moeten gewoon de voetjes mee onder tafel schuiven en hun gasten verwennen”, aldus nog organisator Pieter Derudder. “Het enige wat we van hen vragen is dat ze hun Mise en Plage signature dish een plaats geven op de menukaart. Wij nemen de rest voor onze rekening, samen met Knokke-Heist en Sabato, onze mediapartner. Zo willen we al die getalenteerde chefs die hun medewerking hadden toegezegd aan Mise en Plage bedanken voor hun engagement en hen in deze moeilijke tijden een hart onder de riem te steken.”