KORTRIJK – Het is nu definitief: het logo van het Kortrijkse AGO Jobs & HR zal ook de komende drie jaar (2020-2023) als hoofdsponsor de nieuwe shirts sieren van KV Kortrijk, zowel bij het eerste team als bij alle jeugdploegen. Dat kon Made in West-Vlaanderen in primeur vernemen. Tussen KV Kortrijk en AGO Jobs & HR bestaat al jaren een soort van love affair. Het is de derde maal dat de Kortrijkse HR-groep een contract aangaat voor een termijn van drie jaar. KV Kortrijk en AGO zijn sinds 1 juli 2014 partners van elkaar. Het HR-bedrijf van de immer discrete CEO Elodie Seys, is in ons land actief met ruim honderd kantoren en goed voor een omzet van circa 300 miljoen euro.
Volgens Tom Martin, marketing directeur van AGO Jobs & HR, is KV Kortrijk een uitmuntend uithangbord. “In 2014 zijn we als hoofdsponsor met de club in zee gegaan”, zegt Martin. “Na onderzoek waren we er toen achter gekomen dat onze naambekendheid bij het grote publiek te laag was. Dankzij onze sportsponsoring is dat allemaal veranderd. Ons bedrijf is de voorbije jaren sterk blijven groeien, en de deal met KV Kortrijk heeft daar zeker mee te maken. Via het informele netwerk van de sport is het vaak gemakkelijker om te praten met zakenpartners of prospects. Vergeet niet dat we bij bepaalde topwedstrijden tot 300 mensen uitnodigen. En ja, we hebben in die contacten tijdens wedstrijden al effectief deals rond gekregen. Het sponsorbedrag aan KV Kortrijk is dus maar één deel van het verhaal. De totale kosten – of noem het investeringen – die gekoppeld worden aan de activering van zo’n sponsorcontract, is een ander verhaal. Het voorbije seizoen hebben we bijvoorbeeld 2.700 klanten mogen welkom heten in het Guldensporenstadion op de een of andere thuiswedstrijd. Idem dito voor ons eigen personeel dat we ook zoveel mogelijk warm willen maken voor de lokale voetbalclub. Dat alles helpt onze business vooruit, ondersteunt ons merk en creëert een ruim draagvlak voor ons bedrijf.”
Commercieel dieptewerk
KV Kortrijk heeft de voorbije jaren onder impuls van voorzitter Jozef Allijns, algemeen manager Matthias Leterme en commercieel manager B2B Karel-Jan Vercruysse aan commercieel dieptewerk gedaan. In de portfolio van sponsors die KV Kortrijk vandaag al steunen, bevinden zich liefst 350 bedrijven. De commerciële inkomsten vertegenwoordigen zowat één vierde van het totaalbudget van de club, dat vandaag geraamd wordt op zo’n 17 miljoen euro. Van hoofdsponsor AGO Jobs & HR over middelgrote bedrijven tot de bakker om de hoek, iedereen kan bijdragen naar eigen vermogen en eigen zin. “Iedereen is even belangrijk”, aldus Karel-Jan Vercruysse. “We beschouwen het ook als een opdracht om de business van al die partnerbedrijven zoveel mogelijk te activeren en te helpen boosten. Vroeger afficheerde je de naam van een bedrijf, en dat was het dan. Nu moet je als voetbalclub ook actief meedenken in de commerciële ambities van de sponsorende partners, onder meer door ze onderling in een netwerk te plaatsen met elkaar. We denken te mogen zeggen dat we meer dan behoorlijk slagen in die opdracht. Als we nu ook nog een nieuw stadion kunnen realiseren, dan wordt het voor sponsors nog interessanter. Maar in afwachting daarvan proberen we elke sponsor nog zoveel mogelijk return on investment te geven in het Guldensporenstadion.”