KORTRIJK – De intercommunale Leiedal viert deze week de 60e verjaardag van zijn bestaan. Het is daarmee in België de oudste intercommunale voor streekontwikkeling. De geschiedenis staat bol van klasrijke realisaties in het publieke domein, naast de aanleg van de voor het ondernemerschap belangrijke bedrijventerreinen.
In de periode rond WO II nam een aantal gemeenten in het arrondissement Kortrijk de eerste initiatieven rond intergemeentelijke samenwerking op het vlak van ruimtelijke ordening en sociaal-economische vraagstukken. In 1959 startten de eerste voorbereidende gesprekken en vergaderingen die leidden tot de oprichting van de Intercommunale maatschappij voor ruimtelijke ordening, economische expansie en reconversie van het gewest Kortrijk. De intercommunale Leiedal werd op op 9 juni 1960 officieel boven de doopvont gehouden.
Een jaar later, in 1961, deed Leiedal al de eerste grondverwervingen in functie van de ontwikkeling van de industriezones Gullegem-Moorsele en Kortrijk-Noord (toen Heule-Kuurne). De industriezone Gullegem-Moorsele werd geopend in 1963. Eind jaren zestig verkocht Leiedal ook haar eerste bouwkavels in Zwevegem (project Stedestraat-Kappaert) en inspraakgroepswoningen in Gullegem, decennia voor termen zoals cohousing hun intrede deden. Het is de gezamenlijke verdienste van het toenmalige bestuur, de medewerkers en vennoten dat ieder project doordacht en toen al vooruitstrevend aangepakt werd.
Aanleg E17
Een belangrijke mijlpaal uit die prille periode is de aanleg van de E17, toen nog E3 genoemd. De inwoners van de regio beseften dat bepaalde uitdagingen overwonnen moesten worden om die snelweg er te laten komen. Zo was er enorm veel aarde nodig, onder meer voor de bruggen over de autosnelweg. Meerdere nabijgelegen gronden werden opgekocht om er aarde weg te scheppen. Tijdens de zomermaanden gingen de kinderen uit de buurt zwemmen in die vijvers. Uiteindelijk werd besloten om de graafwerken op één plaats te centraliseren en er een aantrekkelijk recreatiedomein De Gavers (Harelbeke, Deerlijk) van te maken.
De boorden van de Golden River
Infrastructuurprojecten bieden vaak unieke opportuniteiten om aan stads- en gebiedsontwikkeling te doen. De blik verruimen en gebruikmaken van ontwerpmethodieken om plannen naar een hoger niveau te tillen. Een van de markantste voorbeelden van die aanpak is de Leiedoortocht in Kortrijk. Het rechttrekken en verbreden van de Leie in functie van de scheepvaart werd samen met het stadsbestuur en vele andere partners aangegrepen als momentum voor een belangrijk stadsontwikkelingsproject. De Collegebrug, Buda Beach, de (verlaagde) Leieboorden: het zijn stuk voor stuk pareltjes die aantonen dat kwaliteit primeert op kwantiteit. Ook andere steden en gemeenten langs de Leie omarmen de Golden River en richten hun publieke ruimte en andere ontwikkelingen bewust op het water.
Reflecteren over de toekomst
Al 60 jaar lang stimuleert Leiedal ondernemerschap, creativiteit en innovatie. Niet alleen bij ondernemers, ook bij haar eigen medewerkers. De algemene doelstellingen uit de oprichtingsakte van Leiedal zijn nagenoeg dezelfde gebleven: de ontwikkeling van ruimte om te ondernemen, te wonen, ruimtelijke planning en streekontwikkeling. De manier waarop Leiedal deze opdrachten realiseert, is uiteraard enorm geëvolueerd en wordt beïnvloed door transities die onze maatschappij beïnvloeden. Ambities zoals reconversie, kernversterking, behoud van erfgoed en open ruimte, klimaat, interbestuurlijke samenwerking, participatie en datagedreven beleid vormen de ruggengraat van de streekontwikkeling. Leiedal roept op tot een sterke dialoog met alle vennoten, partners, ondernemers en inwoners om samen de open toekomst van Zuid-West-Vlaanderen mee vorm te geven. Of onze toekomst maakbaar is of niet, Leiedal nodigt in ieder geval uit om er samen aan te bouwen.