BRUGGE – POM West-Vlaanderen, de economische beleidsorganisatie die sterk gelinkt is met de Provincie, wil in post corona niet toekijken. Ze lanceert een socio-economisch corona relanceplan met verschillende initiatieven om West-Vlaamse bedrijven tijdens en na de crisis zo goed mogelijk te ondersteunen. Rode draad van het herstelplan is inzetten op innovatie en digitalisatie om onze kmo’s weerbaarder te maken. In totaal wordt een ‘coronabudget’ van 6,5 miljoen vrijgemaakt.
POM en Provincie West-Vlaanderen lanceren hun herstelplan onder de noemer ‘Meer West-Vlaanderen’. Er wordt versneld 6,5 miljoen euro gemobiliseerd om op korte termijn concrete initiatieven op te zetten. “Samen met onze kmo’s en zelfstandigen en met de werknemers van vandaag en morgen zetten we onze schouders onder onze West-Vlaamse economie om deze naar een nog hoger niveau te tillen”, zegt voorzitter Jean de Bethune. “Met de verschillende acties uit het relanceplan ondersteunen we de heropstart van het economisch leven in deze coronatijden. Onze acties, die we in nauw overleg met de sociale partners uittekenden, moeten de structurele fundamenten van West-Vlaamse kmo’s ondersteunen en bevorderen gelijktijdig ook hun noodzakelijke digitale transformatie. Door hun wendbaarheid te verhogen, zijn onze bedrijven beter in staat om in de toekomst dergelijke crisissen het hoofd te bieden.”
Digitaal en permanent leren
De Provincie en POM West-Vlaanderen maken op 2,5 miljoen euro vrij voor de technologische en digitale opleidingsinfrastructuur in de instellingen voor volwassenonderwijs in onze provincie. Er wordt ook een grootschalige campagne gelanceerd om levenslang leren te promoten. “Door de digitale skills van grote groepen in de samenleving aan te scherpen, krijgen ze betere kansen op de arbeidsmarkt en worden openstaande knelpuntvacatures beter ingevuld”, zegt Jean de Bethune.“Ook het opkrikken van de ‘digital readiness’ van de industriële kmo zelf – het machinepark en het productieproces – vormt een essentieel element voor de transformatiekracht van de West-Vlaamse economie. Nog vóór de zomer starten we samen met onze partners een digitaliseringstraject op voor onze industriële kmo’s. We geven hen bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun machinepark digitaal door te lichten. Ook organiseren we tal van webinars voor e-commerce en digitale marketing.”
Het belang van innovatie
Innovatie blijft belangrijk, ook in tijden van crisis. Om dit te ondersteunen lanceert POM West-Vlaanderen dit jaar twee nieuwe calls van Quick Wins naar alle kmo’s in de industriële speerpuntsectoren in West-Vlaanderen. “We trekken hier 1 miljoen euro uit om kmo’s aan te sporen om ook in deze periode samen met andere bedrijven en kenniscentra nieuwe plannen of strategieën in concreto om te zetten”, aldus de Bethune.
Door de coronacrisis is er volgens de POM ook minder aandacht om de supply chain te verduurzamen. “We willen de mogelijkheden van transport via binnenvaart opnieuw in de kijker zetten en de modal shift promoten”, heet het nog. “Ook zetten we in op transparantie in goederenstromen door informatie over goederenstromen op een efficiënte, digitale manier te delen tussen alle betrokken partijen, van verlader tot bestemmeling”, aldus Jean de Bethune.
Oog voor starters
Naast andere maatregelen (zoals voor veilig werken of voor beleving van de lokale economie) wil de POM ook graag een steun zijn voor starters die het in deze tijden extra moeilijk hebben. Bedoeling moet zijn het aantal jonge ondernemingen dat noodgedwongen de boeken moet neerleggen, zo laag mogelijk te houden. Met de online tool Quick-scan kan de huidige financiële situatie van startende ondernemingen doorgelicht worden aan de hand van twaalf eenvoudige maar gerichte vragen. Een team van meer dan twintig experts staat klaar om vervolgens advies en begeleiding op maat te geven om het bedrijf crisisbestendig te laten groeien.