ROESELARE – Nanopixel, in België marktleider op het vlak van high-end 3D-visuals en animaties, schakelt een flinke versnelling hoger. Deze week nog opent het Roeselaarse proptechbedrijf een eerste uitvalsbasis in het buitenland, in Amsterdam. Tegelijk lanceert het een nieuwe, innovatieve tool die het voor het eerst in ons land mogelijk maakt om al door een compleet afgewerkte nieuwbouw woonst te wandelen, nog vóór de eerste steen is gelegd.
Zowel de uitbreiding als de innovatie komen niet toevallig. Steeds meer Belgische én Nederlandse huizenjagers willen hun toekomstige woning al in detail kunnen aanvoelen voor ze beslissen om te kopen. De trend is een duidelijk gevolg van de coronacrisis, die ook de strijd om de nieuwbouw-klant helemaal doet losbarsten.
Voor vele vastgoedspelers zijn de voorbije weken niet bepaald een ‘wandeling in het park’ gebleken. Werven werden noodgedwongen stilgelegd, projecten liepen vertraging op en potentiële kopers konden geen bezoek meer brengen aan de showrooms. Bovendien lijken nu ook heel wat gezinnen een afwachtende houding aan te nemen. Met als gevolg een hevige concurrentie bij ontwikkelaars en makelaars om kandidaten binnen te halen die op plan willen kopen. Dat blijkt ook uit de grotere vraag naar 3D-visualisaties.
Relatie met corona
“De toegenomen vraag naar 3D-visuals in vastgoedland heeft voor een belangrijk stuk met de lockdown te maken”, zegt CEO Dietrich de Blander van Nanopixel. De voorbije twee maanden heeft de Belg een ongeziene digitale versnelling gemaakt. Van online winkelen en aperitieven over videoconferentie tot skypen: iedereen kan het nu en doet het bijna de klok rond. Ook de vastgoedsector is aan die digitale acceleratie niet ontsnapt. Vele Belgen willen nu eerst vastgoedprojecten beter en gedetailleerder verkennen vanuit hun huiskamer. Dit omdat ze minder snel een bezoek overwegen aan het verkoopkantoor. En die omslag is niet meer terug te draaien.”
De lokroep van het buitenland
De vraag vanuit de vastgoedsector naar high-end 3D-visuals en andere technologische verkooptools is momenteel niet alleen groot in ons land, maar ook in Nederland, zo blijkt. Daarom heeft Nanopixel beslist om nu ook de sprong te wagen om een kantoor in Amsterdam openen. “De vraag naar zo’n technologie is in onder andere de Nederlandse vastgoedsector bijzonder hoog”, analyseert Dietrich De Blander. “3D-visuals, animaties en showreal zijn daar al een heel gangbare praktijk. Aangezien we met Walkin nu enerzijds een tool hebben ontwikkeld die elke concurrentie op de Europese markt aankan én anderzijds de nieuwbouwmarkt in Nederland stevig standhoudt, was het voor ons logische stap om uit te breiden naar Amsterdam. Over drie jaar willen we Nederlands marktleider zijn.”
Nanopixel heeft de ambitie om ook buiten de Lage Landen nog te groeien en Europees marktleider te worden. Desnoods met hulp van een externe financier. Nu al heeft het bedrijf tal van projecten lopen in onder andere Luxemburg, Zwitserland en Saudi-Arabië. De groei moet ervoor zorgen dat de omzet over drie jaar verdubbelt: van 7,5 miljoen euro nu naar 15 miljoen. Momenteel telt de Roeselaarse onderneming 55 medewerkers, in 2023 moeten er dat 100 zijn.