Kortrijk + K+winkelstraten + corona

Winkelopeningen zorgen voor wisselend succes

KORTRIJK, ROESELARE – De heropening van non-foodwinkels bleek een succes. Op de eerste koopdag behaalden zelfstandige winkeliers een omzet van 50% in vergelijking met een standaard maandag. Voor de hele week liep dat bij modewinkels zelfs op tot 80% van de normale omzet. Dat zegt de beroepsfederatie Mode Unie. Unizo West-Vlaanderen relativeert de cijfers.

Volgens Mode Unie was er tijdens de eerste week een verschuiving zichtbaar in de plaats waar consumenten gaan winkelen. Zo was dat maandag eerder in stadskernen, terwijl consumenten zich de dagen daarna eerder naar kleinere steden en gemeentes begaven. Maar de oproep om lokaal te kopen bij de winkelier van hier, mist kennelijk toch zijn effect niet. “We merken dat dorpskernen en kleinere steden het goed doen ten opzichte van de grotere steden”, aldus Isolde Delanghe namens Mode Unie. “We zien duidelijk dat steden zoals Gent, Roeselare en Kortrijk, die de circulatie en communicatie goed aanpakken ook aantrekkelijk zijn voor de consument. Er wordt een goede verkoop gerealiseerd met beheersbare drukte in veilige en hygiënische omstandigheden.”

Unizo ziet hoop

“Op de eerste dag van de heropstart vorige week maandag, klokten onze winkeliers af op een gemiddeld omzetcijfer van 50% in vergelijking met een normale maandag”, zegt Wouter Blomme namens Unizo West-Vlaanderen. “Uit onze bevraging blijkt ook dat de omzet elke dag wat steeg. Gemiddeld werd een omzet van 67% gehaald, in vergelijking met een vergelijkbare periode vorig jaar. Consumenten die aanvankelijk wat terughoudend waren om te gaan shoppen, zagen dat dit bij de zelfstandige winkels op een veilige en rustige manier kon. Dat gaf vertrouwen om te komen winkelen.”

Toch zijn er grote sectorale verschillen. “We zien dat mensen nu omwille van het goede weer investeren in een fiets”, aldus Blomme. “Fietsenwinkels deden afgelopen week gouden zaken met omzetten die in sommige gevallen opmerkelijk hoger lager dan een gelijke periode vorig jaar. We moeten er wel van uit gaan dat dit een inhaalbeweging is van de afgelopen weken. Consumenten willen persoonlijk advies over zo’n aankoop en shoppen hiervoor niet online. Deze situatie zal zich de komende weken normaliseren. Anders is het gesteld met de winkels die afhankelijk zijn van events, zoals feestartikelen, of van toeristen, zoals souvenirwinkels. Zij draaien quasi geen omzetten en hebben eveneens geen perspectief op beterschap. Dat begint echt zwaar door te wegen.”

Goede communicatie nodig

Unizo West-Vlaanderen roept nog allen partijen op om goed te communiceren met elkaar. Gepeild naar de tevredenheid van de ondersteuning door lokale overheden concludeert Unizo  West-Vlaanderen dat ruim 6 op 10 winkeliers tevreden is over de genomen maatregelen. Dat gaat dan zowel over de steunmaatregelen, als over de maatregelen in kader van de heropstart. Maar 40% ontevreden winkeliers is té veel voor Unizo West-Vlaanderen. “Er is nog werk aan de spreekwoordelijke winkel als het gaat over ondersteuning door de lokale overheden”, concludeert Blomme. “Gebrekkige informatie en communicatie komt jammer genoeg vaak terug. Ook genomen maatregelen die disproportioneel zijn met de opkomst, zijn voor winkeliers een doorn in het oog. We blijven dus oproepen voor wederzijdse communicatie tussen lokale overheid en ondernemers. Enerzijds om draagvlak te creëren voor genomen maatregelen, anderzijds om bepaalde frustraties snel te capteren en weg te werken.”