HARELBEKE – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere West-Vlaamse ondernemers of managers aan het woord en geven hen een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Peter en Dieter Vyncke die het gelijknamige familiebedrijf leiden dat wereldwijd actief is met zijn milieuvriendelijke energie installaties.
De coronacrisis treft veel bedrijven ongemeen hard. De productie wordt noodgedwongen verminderd of stilgelegd, winkels moeten de deuren sluiten en contacten met klanten en leveranciers worden bemoeilijkt. Maar geen reden tot paniek. “Want deze crisis biedt ook opportuniteiten”, zeggen Peter en Dieter Vyncke. “We leren uit de nieuwe realiteit en passen ons zo goed mogelijk aan. Er is geen voor en na corona. COVID-19 verandert niets. We weten ook wel dat het moeilijk is om in positieve bewoordingen over corona te spreken. Mensen worden ziek en sterven, verliezen hun inkomen en bedrijven gaan failliet. Maar het overkomt ons nu en we moeten leren met de nieuwe realiteit om te gaan.“
Het belang van communicatie
De crisis hoeft dus niet enkel kommer en kwel te zijn. “We luisteren nu vooral naar onze klanten en hun zorgen en focussen op de lange termijn relatie”, zeggen de Vynckeneers. “We leren op vlak van organisatie en communicatie op sneltempo bij, en dat is iets wat we willen meenemen naar de toekomst. Bij de Vynckeneers ontstond zo dankzij corona, een lijst met good practices die voortkomen uit de crisis. Deze practices zullen we blijvend toepassen. Het begon allemaal met één brief. Omdat we door de lockdown niet meer alle Vynckeneers live konden bereiken, hebben mijn broer en ik hen een korte brief geschreven om hen een hart onder de riem te steken. Maar daar bleef het niet bij. Binnen ons familiebedrijf is er sinds de oprichting in 1912 de traditie om op Goede Vrijdag een paasboodschap te brengen aan de medewerkers. Tot voor kort gebeurde dat steeds live in Harelbeke. Van onze 142 Vynckeneers hier waren er elk jaar misschien een 80 of 90-tal aanwezig. De anderen waren er niet door ziekte, verlof of omdat ze op de werf of bij een klant waren. We hebben dit jaar een filmpje gemaakt van een tweetal minuten dat we uitstuurden naar alle 385 Vynckeneers wereldwijd. Zo hebben we in plaats van 80 medewerkers nu iedereen bereikt. We kunnen met zekerheid zeggen dat vorig jaar het laatste jaar was dat we de paasboodschap live gebracht hebben. We hadden dit al veel langer moeten doen. COVID-19 bespoedigde onze toekomst. Enkele weken terug hadden we ons allereerste webinar in onze 108-jarige geschiedenis. We houden elk kwartaal een ‘ronde’, waarbij het management team, de COO, de CFO en sales managers alle Vynckeneers inlichten over de resultaten van de afgelopen 3 maanden en de vooruitzichten van de komende 3 maanden. Net zoals bij de paasboodschap bereiken we hiermee een kleine 100 medewerkers. Dit gaat vooral aan de field engineers en verkopers vaak voorbij. Dat hebben we nu volledig herdacht. We organiseerden een live webinar, waarbij de medewerkers ook vragen konden stellen via chat. Mensen die op het moment van het webinar niet beschikbaar waren konden achteraf de opname bekijken. Na het webinar hebben we beslist dat het vanaf nu altijd zo zal lopen. Dit is een machtig instrument, dat we zullen meenemen ook als iedereen hier terug is. We zoeken nu wel nog een toffe naam die past bij de Vynckeneers, want het woord webinar kunnen we nu echt niet meer horen.”
Vergrootglas op ons gedrag
“Corona zet een vergrootglas op ons gedrag”, aldus Peter en Dieter Vyncke. “Waar de Vynckeneers voor corona 7 keer de wereld rondvlogen om een contract te sluiten, merken we nu dat dat ook mogelijk is met 3 reizen. De overige 4 reizen kan je gemakkelijk ondervangen met online tools. We haalden twee weken terug een groot order binnen in Singapore. Normaal zouden we voor die deal heen en weer gevolgen zijn. Nu kwamen we via een whatsapp videocall en zonder jetlag overeen. Hetzelfde geldt voor thuiswerk. Wat staan we allemaal elke morgen aan te schuiven naar Brussel? Als alle bedrijven in Brussel zouden overschakelen op een gespreid regime van 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis hebben we 40% minder auto’s op de weg. Weg file, 40% minder kosten van woon-werk verkeer, 40% minder fossiele brandstoffen, 40% minder slijtage van de wegen, enzovoort. Twee dagen geen woon-werkverkeer voor die Brusselgangers betekent ook twee dagen om twee uren langer te slapen, te sporten, te lezen, enzovoort. Dat alles is toch ook nuttiger dan aan te schuiven in de file, niet?“
Peter en Dieter Vyncke hebben het ook graag over de overconsumptie. “De huidige overconsumptie was sowieso onhoudbaar”, orakelen ze. “Corona verandert daar niets aan. Corona heeft gewoon de toekomst bespoedigd. We zouden sowieso tot die conclusies gekomen zijn. Corona heeft gewoon die toekomst 10 of 15 jaar naar voor gebracht. Corona toont nu bijvoorbeeld ook overduidelijk dat het instituut België niet werkt. Dat was ook al lang zo, corona zet daar nu gewoon een vergrootglas op en zal het einde bespoedigen. Laat ons nu allemaal allemaal eerst lessen trekken en vooral voor eigen deur vegen. Het is te gemakkelijk om altijd over alles te zeggen dat het de schuld van de sossen is.”