KORTRIJK – Zeventig jaar al brengt de Kortrijkse drukkerij Drukta een veel gelezen bus-aan-bus reclameblad op de markt. Maar het spook genaamd corona heeft daar nu even anders over beslist. “We hebben de pauzeknop even ingedrukt, maar zien toch nog een toekomst weggelegd voor dit soort van publicaties”, zegt Renaat Desiere van Drukta.
Drukta is naast drukkerij tevens uitgever van het reclameblad DLS. DLS staat voor “De Leiestreek” en is een regionaal reclameblad dat dit jaar aan zijn 70ste jaargang toe is. Tamelijk uniek, zeg maar. DLS verschijnt wekelijks bus aan bus te Groot-Wevelgem, Groot-Menen, Groot-Wervik, Groot-Ledegem en Dadizele. Door zijn jarenlange dienst is dit medium heel populair en gekend in de regio. “Maar door het verplicht sluiten van veel handelszaken en ondernemingen worden opendeurdagen uitgesteld, geeft de horeca niet thuis en wordt er even niet meer actief geadverteerd”, aldus Renaat Desiere. “Toch willen we er na corona mee doorgaan. De omzet was al jaren vrij stabiel met jaarlijks zelfs een lichte groei. Er was heel even een verschuiving naar advertenties via Facebook maar de handelaars beseffen nu dat dit minder rendeert en regionale lokale reclame nog steeds werkt en niet mag verwaarloosd worden. Een advertentie in DLS is een no-brainer, het zorgt voor extra omzet en nieuwe klanten. Onze sterktes zijn onze naambekendheid en onze regionale verankering.”
Steun aan handelaars
DLS werd destijds opgestart door Etienne Desiere, de grootvader van Renaat. Etienne was vlasser in Wevelgem en toen de pastoor liet vallen dat er nog geen drukkerij was in Wevelgem, zag Etienne zijn kans schoon en startte meteen na Wereldoorlog II zijn business op met zijn vrouw Cecile Lesage. Na enkele jaren werd hij tevens uitgever van het reclameblad “De Leiestreek” en van stationsromans. Tot op vandaag verschijnt zijn blad nog elke week. Dit jaar kreeg de vormgeving van de cover nog een remake, maar helaas moet die activiteit voor het eerst worden onderbroken. “Hopelijk voor niet te lang”, aldus Renaat Desiere. “We evalueren wekelijks en staan klaar om zo snel als mogelijk terug te verschijnen en de lokale handelaars te helpen om hun omzet opnieuw op te krikken.”