ZEEBRUGGE – Op de containerterminal van CSP Zeebrugge wordt de toegang met vingerscans vervangen door een kaartcontrole en vermindert het aantal dokwerkers dat tegelijk aan een shift mag beginnen. Een lokaal crisisteam heeft dagelijks contact met het hoofdkwartier in Hongkong en past de maatregelen toe die ook aan de andere kant van de wereld hun werk hebben gedaan in de strijd tegen het onzichtbare monster. CSP is nog altijd zo goed als volledig operationeel in Zeebrugge.
Het nieuws is afkomstig van de gespecialiseerde nieuwsbrief Flows, dat uitstekend geïnformeerd is over het reilen en zeilen in onze Vlaamse havens. In een praktisch overzicht deelt CSP Zeebrugge haar preventiemaatregelen mee, aldus Flows. Dat is interessante lectuur omdat het bedrijf uit de groep Cosco kan putten uit de ervaring die de Chinezen als eersten opdeden met het coronavirus.
Alle havenarbeiders en eigen medewerkers die aan boord van schepen gaan, moeten de hele tijd een mondmasker dragen. Het aantal dokwerkers dat samen aan een shift mag beginnen, is beperkt tot vijftien per blok van vijftien minuten. In de transportbussen mogen maximaal twee personen per rij plaatsnemen. Maaltijden worden op gespreide tijdstippen genomen en met maximaal één persoon per vier stoelen.
Touchscreens
Niet alleen lichamelijk contact is uit den boze, ook mechanische aanrakingen worden maximaal gereduceerd, zo weet Flows. Zo zijn alle vingerscans vervangen door toegang met kaartcontrole. Naast een biologische maatregel is dat ook psychologisch een geruststelling. Zo bleek vorige week al dat de chauffeurs op Antwerpse containterminals zich ook zorgen maakten over de veiligheid van touchscreens. Voor alle duidelijkheid benadrukte viroloog Marc Van Ranst toen dat een goede handhygiëne het risico op besmetting door schermaanraking zeer klein maakt.
Het CSP-kantoor aan de gate in Zeebrugge is gesloten en sinds maandag worden geen papieren documenten meer aangenomen. Voor bezoekers is het bedrijf alleen nog telefonisch bereikbaar. CSP Zeebrugge benadrukt bij Flows dat de terminal nog altijd op volle capaciteit draait maar vraagt alvast begrip voor wanneer de werktijden kunnen en zullen beperkt worden in het geval dat er tekorten ontstaan bij het eigen personeel of de stouwers. Er werd ook een lokaal crisisteam opgezet dat dagelijks communiceert met het hoofdkwartier van de Chinese groep COSCO Shipping Ports in Hongkong.