showpad 3

Pieterjan Bouten (Showpad) zweert niet langer bij tomeloze groei

BRUGGE – Pieterjan Bouten, de motor achter het succesrijke Showpad, zegt niet te willen groeien tot elke prijs. Iets minder mag dus ook voor Showpad dat de voorbije jaren zoefde als een Franse hogesnelheidstrein. Het bedrijf had de ambitie om dit jaar de kaap van de 100 miljoen dollar te ronden.

Wellicht wordt dat streefdoel pas gehaald in 2021, maar who cares? Zo laat Pieterjan Bouten optekenen in een gesprek met het financieel-economisch weekblad Trends. “We gaan dit jaar niet tot elke prijs groeien om een symbolisch getal te halen”, aldus Bouten die ook zegt dat zijn bedrijf nog verre van winstgevend is. “Maar we worden wel steeds efficiënter om heel grote bedrijven aan te trekken. We kunnen profiteren van almaar meer schaalvoordelen. We zijn anders gezegd niet meer dat kleine bedrijfje waar ik op vrijdagavond nog zelf de toiletten poetste. Showpad heeft vandaag 450 medewerkers, die zorgen voor een meer duurzame groei en een minder grote cashburn.”

Volgens Bruggeling Pieterjan Bouten kan het geen kwaad om nu even te temporiseren. “Wie de Mount Everest beklimt, doet dat ook niet in één keer”, zegt hij. “In de hele sector merk je hetzelfde: tot elke prijs groeien is eruit aan het gaan. Achteraf gezien hebben we bij Showpad de motor laten oververhitten. Een bedrijf van 100 naar 500 medewerkers brengen, vergt een totaal andere aanpak dan van 20 naar 50 te gaan. Toch wil ik wel dat Showpad nog altijd dé referentie in saleseneblement wordt. Ik zou teleurgesteld zijn mochten we over een jaar of vijf slechts het nummer twee of drie van de sector zijn.”