ROESELARE – Roularta zag in 2019, en met dank aan de vrouwenbladen zoals Libelle en Flair (overgenomen van Sanoma) , zijn omzet stijgen met 6,8 procent of 18,8 miljoen euro naar 295,8 miljoen euro. De EBITDA verviervoudigt bijna tegenover het jaar voordien (16,7 miljoen) tot 23,0 miljoen euro. Deze goede resultaten worden overschaduwd door de netto winst onderdaan de lijn: die bedroeg eind 2019 10,9 miljoen euro tegenover 78,9 miljoen eind 2018. De uitzonderlijke hoge winst toen ha dte maken met de verkoop van Medialaan (VTM). Roularta laat ook weten dat het schuldenvrij door het leven stapt en bovenop een berg cash (95,9 miljoen euro) zit.
De reclame-inkomsten blijven jaar na jaar een pijnpunt. Tot in 2015 zorgden reclame inkomsten voor 60 procent van de omzet, nu is dat nog amper 42,3 procent. In 2019 daalden die opnieuw met 3,1% tegenover 2018. De reclame-omzet van de gratis bladen daalde nog meer, met liefst 20,1% tegenover 2018. Eenzelfde beweging ook (-13,7 procent) bij de betalende kranten (Krant van West-Vlaanderen). Volgens Roularta worden deze dalingen afgeremd of gecompenseerd door de stijging in reclame bij de magazines met 5,2 procent. De overgenomen Women’s brands zijn daar vooral verantwoordelijk voor.
Roularta zet in op haar sterktes, namelijk haar jarenlange abonnementspolitiek gecombineerd met een doorgedreven werving via de digitale kanalen. De overname van de Women’s brands zorgt voor een belangrijke stijging van abonnementsinkomsten (+10,6 miljoen euro in 2019 tegenover 2018) en de losse verkoop (+8,5 miljoen euro). Bij de andere bladen (Knack, Trends) dalen deze inkomsten met 3,8 procent. Goed nieuws is ook dat de drukkerij activiteiten op volle toeren draaien.
Desinvesteringspolitiek als rode draad
Roularta houdt einde 2019 een netto cashpositie aan van 95,9 miljoen euro. De raad van bestuur van Roularta Media Group heeft een aantal gespecialiseerde financiële instellingen gevraagd om werk te maken van een efficiënte beleggingsstrategie voor die cashreserves. Zoals de laatste jaren algemene regel is, wordt ook verder gedesinvesteerd en bij voorkeur geïnvesteerd in wat ‘sterke merken’ wordt genoemd. Na de uitstap uit de Franse groep l’Express, VTM en online platform Storesquare, wordt dit keer de terugtrekking aangekondigd uit de regionale zender WTV-Focus. De familie De Nolf hield er 50 procent aan, maar er zou volgens CEO Xavier Bouckaert geen financieel impact zijn. .