BRUSSEL – Voka en Unizo West-Vlaanderen hebben woensdag een uitzonderlijke campagne gelanceerd in de Warande, hét Vlaamse bastilion bij uitstek in de hoofdstad. Met de hashtag ‘Wij zijn West-Vlaanderen‘ wilden beide werkgeversorganisaties de West-Vlaamse politieke mandatarissen in Brussel wakker schudden en hen wijzen op de verantwoordelijkheid die ze meedragen tegenover de West-Vlaamse ondernemersgemeenschap. 32 van de 38 West-Vlaamse politici (meerderheid burgemeesters) en twee West-Vlaamse ministers (Nathalie Muylle en Hilde Crevits) tekenden present en legden hun oor te luister.
Dat Voka en Unizo gezamenlijk hun ’to do-lijstje’ kenbaar maken aan de West-Vlaamse politici, is uitzonderlijk. Ook uitzonderlijk is dat beide werkgeversorganisaties hun boodschap namens de West-Vlaamse ondernemers gaan uitdragen tot in Brussel zelf. Met de hashtag ‘Wij zijn West-Vlaanderen‘ en fière de l’être, werd ook een duidelijke statement gemaakt.
Bert Mons, namens Voka West-Vlaanderen, en Wouter Blomme, namens Unizo West-Vlaanderen, namen de honneurs waar en wezen het (West-Vlaamse) politieke establishment op hun plicht om het ondernemerschap in de provincie maximaal te steunen, wat nu niet altijd het geval is. Noem het maar een wake up-call. “Wij staan hier verenigd als één organisatie”, zeiden Bert Mons en Wouter Blomme. “Welnu, we verlangen van de politiek dat ze over alle partijgrenzen heen, ook één front vormt om de belangen van de ondernemers te behartigen.”
Regio met ambitie en met desiderata
West-Vlaanderen heeft grote ambities. Voka wil tegen 2025 dat West-Vlaanderen de meest ondernemende regio is van Europa. Een mooie ambitie, een haalbare ambitie ook, maar dan is er wel steun nodig vanuit politieke hoek. Steven Ronse, voorzitter Unizo West-Vlaanderen, en topondernemer Michel Soubry (voedingsbedrijf Soubry én regiovoorzitter voor Voka Midden West-Vlaanderen) somden een half uur lang de pijnpunten op die ondernemers bezig houden. De lijst met desiderata is lang en bekend. Maar het meest heikele punt is en blijft de zoektocht naar mensen. West-Vlaanderen heeft, gezien het lage werkloosheidscijfer, omzeggens geen arbeidskrachten ter beschikking. Of het zouden de 141.000 niet-actieven moeten zijn, die dringend moeten geactiveerd worden. De West-Vlaamse politici worden gevraagd om aan de kar te duwen en ook de interregionale mobiliteit maximaal te helpen stimuleren.
Sterk merk
West-Vlaanderen is een sterk merk en blijft tot nader order ook de meest ondernemende provincie van het land. Daar bestaat weinig twijfel over. Maar op de lauweren rusten is geen optie, zo laten Voka en Unizo horen vanuit één stem. De wenslijst namens de ondernemers is alvast goed gestoffeerd: een betere infrastructuur, meer middelen voor het onderwijs en voor innovatie, meer kenniscentra, meer ruimte om te ondernemen, efficiënte Brexit-maatregelen, een mildere fiscaliteit, kortom een allesomvattend actieplan in naam van het ondernemerschap, pijler van welvaart in de maatschappij. De West-Vlaamse politici namen akte. De bal ligt nu in hun kamp. Hopelijk kennen ze ook de bekende slogan van het sportmerk Nike: Just do it.