OOSTENDE – Begin april opent de Franse keten Decathlon zijn eerste vestiging aan de kust. De keuze viel op Oostende. Het is de 37e Franse sportwinkel op Belgische bodem. Er is plaats voor 44 nieuwe jobs. Sollicitanten worden op een sportieve manier geselecteerd.
De kandidaten krijgen een ‘Job & Sport Day’ voorgeschoteld. Solliciteren, dat is altijd een beetje zweten, toch, luidt de redenering bij Decathlon. 14 kandidaten voor de nieuwe Decathlon in Oostende konden al aan den lijve ondervinden wat dat betekent in de praktijk. Geen klassiek sollicitatiegesprek, maar een namiddag sporten om de kennis, inzet én teamspirit van de kandidaten te testen. Op zaterdag 15 en zaterdag 29 februari plant de sportketen een vervolg. Met zijn ‘Job & Sport Day’ -grotendeels met de zee als decor – heeft Decathlon een eigen én eigenzinnige manier ontwikkeld om potentiële kandidaten te testen, zowel op intellectueel als sportief niveau, individueel en collectief.
Zoeken naar échte persoonlijkheid
Amélie Saey, toekomstig winkeldirecteur van Decathlon Oostende, geeft tekst en uitleg over de aanpak: “Tijdens het sporten vergeten potentiële kandidaten al snel dat het om een selectieprocedure gaat”, aldus Amélie. “Bovendien komt dan vaak hun échte persoonlijkheid naar boven. Interessant voor de werkgever die kan zien wie een leider, motivator of volhouder is. Of wie graag initiatief neemt, positief is ingesteld en creatieve oplossingen bedenkt. Stuk voor stuk eigenschappen die tijdens het sporten zichtbaar worden en ons helpen om de juiste profielen te kiezen. De sportieve prestaties op zich spelen minder een rol.”
Kandidaten kunnen solliciteren via www.joinus.decathlon.be. Uiteraard vult Decathlon de sportdag nog aan met meer klassieke rekruteringselementen, zoals interviews en cognitieve tests voor specifieke functies. Maar dat sport belangrijk is, dat blijft een feit.
Multinational met een missie
Decathlon is de grootste sportwinkelketen ter wereld, opgericht in 1976 door de Fransman Michel Leclercq. De focus ligt op sport toegankelijk maken met scherpe prijzen en een ruim aanbod voor zowel beginnende as ervaren sporters. Decathlon biedt eigen huismerken of ‘passiemerken’ aan zoals Quechua, b’Twin, Kipsta of Tribord, maar ook internationale topmerken. Decathlon is een onderdeel van de Decathlon Group. Vandaag heeft Decathlon winkels in 56 landen en 402 steden, met in totaal meer dan 1.300 vestigingen. De Fransen multinationals telt bijna 3.000 medewerkers in België. Wereldwijd wordt een omzet gerealiseerd van zo’n 11,3 miljard euro (2018).