Christophe-2

Waarom interim-managers ook goede peoplemanagers moeten zijn

Een interim-manager die aan een nieuwe opdracht begint, moet respect en autoriteit opbouwen. Christophe Batan-Lapeyre legt uit hoe je dat best aanpakt.

Christophe Batan-Lapeyre is een ervaren CFO-manager met veel ervaring in mergers & acquisitions (M&A). Na een MBA-opleiding realiseerde hij zich dat hij niet alleen in het financiële plaatje van een onderneming geïnteresseerd was maar ook in het bredere management, vertelt hij in een gesprek met Boudewijn Dupont van 3W. Sindsdien werkt hij als interim-manager. Zijn ervaring als CFO komt goed van pas bij M&A, zegt Christophe. “Bij fusies en overnames is er uiteraard een financieel aspect: hoeveel is een onderneming waard? Maar voor de strategische aspecten is een bredere managementblik nodig.”

 

Crisissen oplossen

Als CFO geraakte Christophe vertrouwd met het beheren van risico’s, zoals het voorkomen van fraude en ervoor zorgen dat de profit & loss en de balans de realiteit weergeven. Als interim-manager word je echter met heel andere uitdagingen en risico’s geconfronteerd, vertelt hij. “Een ervaring die me altijd zal bijblijven was toen de nieuwe eigenaar van het bedrijf dat ik aan het managen was na twaalf maanden besloot om het bedrijf niet langer te ondersteunen. Ik had dat bedrijf met een goed managementteam geherlanceerd, maar om heel andere redenen wou de aandeelhouder er dus een eind aan maken. Ik moest het bedrijf sluiten, onderhandelen met vakbonden en omgaan met stakingen. Maar dat is deel van de job wanneer je bij een bedrijf in moeilijkheden komt.”

 

Communiceren

Hoewel goede financiële skills altijd welkom zijn, zijn voor een interim-manager de people skills minstens even belangrijk. “In een situatie zoals ik daarnet aanhaalde moet je je financiële toolbox aan de kant zetten en direct in gesprek gaan met de belangrijkste mensen zoals de aandeelhouders en met de vertegenwoordigers van de werknemers. Je probeert de mensen in dezelfde richting te sturen.”

Een interim-manager is per definitie maar tijdelijk bij een bedrijf. Daarom is het volgens Christophe erg belangrijk om snel respect en autoriteit op te bouwen. “De mensen in het team weten dat je na een paar maanden vertrekt en beschouwen je daarom niet als hun ‘echte’ baas.”

 

Extra skills

Naast een goede kennis van boekhoudkundige en financiële rapportering en people skills brengt een interim-manager nog extra competenties mee. En die kunnen heel uiteenlopend zijn: mergers & acquisitions, zoals in het geval van Christophe, of kennis van een specifieke industrie, of digitalisering. Die skills spelen mee bij de selectie van een interim-manager: heeft het bedrijf nood aan een CEO die zich met strategie bezighoudt, of eerder een specialist om bijvoorbeeld de digitale transformatie te begeleiden?

 

Bekijk hier het hele gesprek met Christophe, of luister naar de podcast.