IVC Hannover 2020

IVC rondt de kaap van 1 miljard dollar

AVELGEM – Twee jaar lang bleef IVC weg van Domotex, de grootste beurs ter wereld voor vloerbekleding. Dit jaar vierde het zijn come back met een fraaie, uitgebreide en veel bezochte stand. CEO Jan Vergote zag een goede reden voor de terugkeer naar Hannover: “We hebben jaren in stilte gewerkt en zwaar geïnvesteerd, nu mag de wereld dat weten en is het tijd om na het zaaien ook te oogsten.”

IVC is het geesteskind van Filip Balcaen die -tot verbazing van velen- ruim twintig jaar terug al iets zag in het grotendeels afgeschreven vinyl. Inmiddels is het kleine kneusje van toen uitgegroeid tot een wereldspeler. In de eerste plaats dankzij de strategische en technologische visie van Filip Balcaen zelf die alsmaar nieuwe toepassingen bedacht voor vinyl. In zoverre zelfs dat het grote Amerikaanse Mohawk interesse toonde in IVC en het bedrijf van Balcaen overnam, nadat de Amerikanen dit eerder (2005) ook al hadden gedaan met Unilin. Mohawk kleeft daarbij een duidelijke visie aan: het geeft zoveel mogelijk armslag aan het lokale management. In het geval van IVC is dat aan de persoon van CEO Jan Vergote.

Onder Jan Vergote blijft IVC, net als onder Filip Balcaen destijds, alsmaar klimmen naar grotere hoogte. Het resultaat van een wel doordachte investeringspolitiek. “2019 was een jaar van double digit groei, 2020 moet een jaar worden van nog meer double digit groei”, aldus Vergote. De nieuwe cashcow heet LVT, wat staat voor luxury vinyl tile. “Met uitzondering van China, hebben we nu een productiepark dat er helemaal staat en daar is hard aan gewerkt”, aldus nog Jan Vergote. “Te weten: twee LVT-lijnen en 1 vinyl op rollen lijn in Avelgem, 1 vinyl op rollen lijn in Luxemburg, 1 fabriek voor tapijttegels in Moeskroen, 1 gloednieuwe state-of-the-art fabriek in het Russische Orel (waar 140 mensen werken en na één jaar al goed is voor 65 miljoen euro omzet) en finaal ook onze faciliteiten in het Amerikaanse Dalton, Georgia. In totaal is IVC nu goed voor een omzet van 1 miljard dollar ofte één tiende van de hele Mohawk Group.”

En of er in het LVT-segment sprake is van concurrentie met zusterbedrijf Unilin, dat tot hetzelfde Mohawk behoort? “We lopen elkaar niet voor de voeten”, aldus nog Vergote. “Zij bewerken eerder de premium markt met een residentieel merk, wij eerder de contractmarkt en die van de private label.”