SINT-BAAFS-VIJVE – Balta Group heeft zijn ambitie toegelicht om het aantal wegkilometers van zijn toeleveringsketen voor grondstoffen terug te schroeven. Er wordt voor logistieke operaties meer dan ooit gebruik gemaakt van de haventerminal van Wielsbeke om zo de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. Balta werkte samen met Multimodaal Vlaanderen, een afdeling van de vzw VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek).
Sinds 15 augustus 2019 wordt ongeveer 75% van de 2.000 inkomende containers met grondstoffen vanuit de haven van Antwerpen naar de Belgische vestigingen over de binnenwateren vervoerd in plaats van over de weg, zo laat Balta weten. Hierdoor wordt een retourrit over de weg teruggebracht van 208 km tot slechts 6 km. Op die manier schroeft Balta het aantal wegkilometers voor deze 1.500 containers met grondstoffen op jaarbasis met maar liefst 97% terug, van 312.000 km naar slechts 9.000 km. Dankzij het transport over water zal de CO2-uitstoot op deze transporten met 72% dalen, wat neerkomt op 257 ton per jaar.
“De overschakeling naar transport over water brengt weinig financiële voordelen met zich mee”, aldus Geert Vanden Bossche, marketing director van de Balta Group. “De overstap op grondstoffenvervoer over water is vooral ingegeven door milieuoverwegingen, aangezien de CO2-reductie te belangrijk is om aan ons voorbij te laten gaan. Het kan ons ook efficiënter maken, omdat we zo vertragingen door files vermijden, zeker met de verwachte hinder door de geplande wegwerkzaamheden in het kader van het Oosterweelproject.”
Lokale haven
De containers met grondstoffen komen aan in de lokale containerterminal van Wielsbeke met het Balta-containerschip Mediterranean Shipping Company (MSC), om vervolgens over de weg naar de productievestigingen in Sint-Baafs-Vijve en de weverij in Waregem te worden vervoerd. Met een dagelijkse verbinding vanuit Antwerpen en schepen die in twee dagen de containerterminal van Wielsbeke bereiken, is de dienst betrouwbaar en efficiënt gebleken. RTW (River Terminal Wielsbeke) heeft onlangs de faciliteiten in de containerterminal van Wielsbeke verbeterd en staat op het punt te investeren in een derde aanlegsteiger.