WERVIK – De Wervikse kaasmakerij Flandrien breidt voor de derde keer in zes jaar tijd uit. Dit maal wordt een rijpingszaal gebouwd voor 1 miljoen kilo kaas. Het gaat snel, bijzonder snel voor de familie Desmet die jaar na jaar tekent voor een groei van circa 20 procent.
Het verhaal van Flandrien Kaas begon in 2013, met de opstart van een gloednieuwe kaasmakerij in Wervik. Maar het familiebedrijf deed eerder al ervaring op met het rijpen van kaas. “In 1934 stichtte mijn grootvader André Desmet in Wervik een groothandel in kaas en zuivelwaren”, vertelt huidig zaakvoerder Jan Desmet. “In de jaren ’50 begon hij ook Hollandse kazen te rijpen in de kelder van zijn woning. Nadat mijn vader het bedrijf had overgenomen, professionaliseerde hij de kaasrijping en breidde het volume uit tot 250 ton.”
Namens de derde generatie gooiden Jan en Helga Desmet het roer helemaal om. Het bedrijf begon in 2013 met de productie van eigen kaasmerken. De vele internationale onderscheidingen ondersteunen de groeiende vraag naar Flandrien Kaas. Zaakvoerders Jan en Helga Desmet hadden daarom dringend nood aan bijkomende capaciteit om hun kazen te laten rijpen. Na de uitbreiding zal vanaf mei 2020 1 miljoen kilo kaas kunnen rijpen in de kaasmakerij.
Voor elk wat wils
Flandrien Kaas wordt geproduceerd op 4 leeftijden: Jong (6 weken oud), Gerijpt (6 maanden), Oud (12 maanden) en Grand Cru (18 maanden). De kaas draagt ook het Handmade in Belgium-label, een onderscheiding voor het ambacht waarmee de Flandrien wordt geproduceerd.
De kwaliteit van de Wervikse kazen wordt ook door de consument gewaardeerd. De productie van Flandrien Kaas werd jaar na jaar opgedreven om de vraag van speciaalzaken en retailers te kunnen volgen. “We breidden eerder al de rijpingszaal uit door een interne herschikking en we namen ook extra melktanks in gebruik om de productie te versterken”, legt Jan Desmet uit. “Maar om de vraag naar de oudere varianten van onze kazen aan te kunnen, hadden we nood aan bijkomende rijpingscapaciteit. Daarom hebben we nu beslist een extra rijpingszaal te bouwen.”
Ook Belgische topchefs hebben het product inmiddels ontdekt. Jeroen Meus ging er onlangs in zijn programma ‘Dagelijkse Kost’ mee aan de slag om een toert te maken. En Kobe Desramaults, van sterrenrestaurant Chambre Séparée en De Superette, is het uithangbord van een wedstrijd voor consumenten die Flandrien Kaas momenteel organiseert.