BRUGGE – In het weekend van 7 en 8 december gaat de 19e editie door van het textiel pop-up shopping event De Vitrine in de Brugeoise te Brugge. Maar deze editie is wel heel anders dan vorige jaren, want deze keer werkt De Vitrine samen met de Brugse kmo Cosh! De twee West-Vlaamse bedrijven bundelen hun krachten om van Vlaanderen een meer bewuste en meer duurzame plek te maken.
Een samenwerking tussen de twee partijen kwam vlot tot stand. Ze gaan allebei voor een event waar het lokale ondernemerschap een hart onder de riem gestoken wordt. Waar 115 lokale, creatieve geesten de klanten met hun producten verleiden en waar duurzaamheid hoog in het vaandel wordt gedragen.
Cosh!, het bedrijf van Niki de Schryver, hecht net als De Vitrine veel belang aan producten die lokaal en ambachtelijk gemaakt zijn. De meerwaarde die Cosh! kan bieden voor De Vitrine is de expertise rond ecologische en fair textielproducten. Oprichtster Niki de Schryver screent alle merken die op Cosh! komen met haar kennis die ze verworven heeft tijdens het opstarten van het eco en fair label Honestby van Bruno Pieters. Dit najaar lanceerde ze samen met haar team een online tool en platform dat duurzaam shoppen gemakkelijker maakt. Met Cosh! vindt iedereen duurzame kledij binnen zijn stijl en budget, zo heet het.
‘Vlerick girl’ Niki de Schryver wil met haar kmo verandering brengen in de, volgens haar visie, erg vervuilende mode-industrie. “Ik wil meer druk zetten op de mode-industrie en de goede merken en retailers steunen”, aldus de Schryver op haar website. “Ik begrijp ook dat er weinig tijd overblijft om op zoek te gaan naar duurzame grondstoffen of naar duurzame merken en dat je als winkelier al helemaal geen tijd hebt om zelf uitgebreide duurzaamheidsverslagen te schrijven over de merken die je verkoopt. Daarom adviseer ik startende merken. Ik help hen om transparante en correcte informatie te geven en de juiste duurzaamheidskeuzes te maken. En de duurzaamheidsverslagen? Die stellen we bij Cosh! zelf op.”